Sökning: "påverkan spel barn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden påverkan spel barn.

  1. 1. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  2. 2. Digitala pedagogiska spel och barn med ADHD : En studie om gamification-elementens påverkan på autonomi, kompetens och tillhörighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elvina Bång; Ulrika Dagérus; [2023]
    Nyckelord :Digitala pedagogiska spel; Motivation till lärande; Inre motivation; Barn med ADHD; Gamification; Gamification-element; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : An increasing number of digital educational materials and games are being used today to enhance motivation and engagement in learning activities. However, there is a lack of research on how these digital educational games impact the intrinsic motivation of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), a common cognitive disability, affecting approximately 5-7 % of school children. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet och kunskaper i matematik : Finns det något samband?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jesper Augustsson; Martin Georgsson; [2021]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; matematik; elever; grundskolan;

    Sammanfattning : Inledning Världen digitaliseras i ett högt tempo idag, vilket påverkar hur mycket svenska elever rör på sig. Fysisk aktivitet i form av lekar och idrotter har i viss mån ersatts av att spendera tid framför diverse digitala verktyg, såsom datorer, tv-spel och mobiltelefoner. LÄS MER

  4. 4. Digitala spel i matematik Digitala spels påverkan på elevers motivation till lärande inom matematikämnet

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Kauppinen; Ebba Johnsson; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; digital games; student motivation; Matematik; digitala spel; elevers motivation;

    Sammanfattning : Matematik har ofta stämpeln av att vara ett svårt och tråkigt ämne och därför är det viktigt att undersöka vilka möjligheter det finns att motivera elever till lärande inom matematik. Barn idag har växt upp i ett samhälle där digitaliseringen tidigt är en naturlig del av deras vardag. LÄS MER

  5. 5. Datorspel: Ett omedvetet lärande : Datorspelandets påverkan på engelska ordförrådet hos andraspråksinlärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Noa Johannesson; Adam Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Datorspel; vokabulär; andraspråksinlärare; andraspråk; engelska; mmorpg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån existerande forskning undersöka på vilka sätt datorspel som inte är utformade i undervisningssyfte påverkar elevers vokabulär i engelska samt vilka aspekter från datorspel vi kan använda oss av i engelskklassrummet. Det finns många studier som menar att datorspel gynnar barn och ungdomars utveckling av engelskt vokabulär och språkinlärning i allmänhet. LÄS MER