Sökning: "påverkas barn av böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden påverkas barn av böcker.

  1. 1. Barns utomhusmiljöer : en studie om barns ytor i staden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hannah Hidén Rudander; [2023]
    Nyckelord :Barn; stadsplanering; lekmiljöer;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare att flytta från landsbygden in till de större städerna. I takt med att fler människor väljer att flytta behöver staden utvecklas. Detta har resulterat i att vissa ytor bortprioriteras. Utrymmen som ofta drabbas är de ytor som barn behöver för att utvecklas och må bra. LÄS MER

  2. 2. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER

  4. 4. Att läsa digitalt : En kvalitativ studie om några lärares uppfattningar av digitala verktyg i svenskämnets läsundervisningi årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Love Jonsson; [2021]
    Nyckelord :reading; digital tools; digitalization; identity; sociocultural perspective; läsning; digitala verktyg; digitalisering; identitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I ett samhälle där barn spenderar mer tid framför datorn än att läsa i böcker, kan enligt forskning en medvetenhet kring digitala verktyg gynna läsutvecklingen. Denna studie belyser uppfattningar om digitala verktyg i läsundervisningen hos fem verksamma lärare i grundskolans årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. “Hur ser du att det är en mamma?” : En kvalitativ studie kring förskollärares syn på barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Denise Fogborg; Nathalie Ronge; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; genus; könsnormer; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie har fokus på förskollärares arbete med barnlitteratur ur ett genusperspektiv. Böcker är en stor del av förskolans undervisning och hur förskollärare väljer att lyfta fram dem i barngruppen är således viktigt. LÄS MER