Sökning: "paradigmskifte kuhn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden paradigmskifte kuhn.

  1. 1. Förtrollande ateism? : En undersökning av hur ateism gestaltas i populärkultur - exemplet True Detective 1

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Erik Larsson; [2018]
    Nyckelord :Advaita; ateism; Eva Illouz; messisasgestalter; mindfulness; nyateism; ny nyateism; postsekularitet; postsekulär; reflexivitet; Rust; Rustin Cohle; Sam Harris; scientism; sekularisering; subjektivering; Susan Blackmore; terapi; terapeutisk diskurs; Thomas Metzinger; Thomas Ziehe; True Detective; zenbuddhism.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande religionsvetenskapliga studie är att synliggöra hur betydande aspekter av livsåskådningskaraktär återspeglas i den populära tv-serien True Detective 1 – och med särskilt fokus på ateism undersöka och kartlägga en av tv-seriens karismatiska huvudkaraktärers perspektiv och positioneringar. I centrum står Rustin ”Rust” Cohle och dennes hållning, handlingar och tal. LÄS MER

  2. 2. Ett totalitärt paradigmskifte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Karl Månsson; [2016]
    Nyckelord :Sovjetunionen; Soviet Union; Paradigm; Paradigmskifte; Paradigm shift; Marr; Lingvistik; Linguisticts; Stalin; Pravda; Ryssland; Russia; Kuhn; Vetenskapsteori; marrism; marxism; socialism; kommunism; communism; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This essay explores the paradigm shift in linguistics taking place in the Soviet Union in 1950. Marrism was then the current paradigm which was based on a peculiar interpretation of marxism in lingustics. Unable to explain the new problems of Stalins postwar nationalistic turn it was subject to open discussion in Pravda. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföringsdisciplinens rådande paradigm idag  : Goods-Dominant Logic, Service-Dominant Logic eller något annat?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Louise Strömqvist; Malin Elveberg; [2011]
    Nyckelord :Goods-Dominant Logic of Marketing; Service-Dominant Logic of Marketing; Paradigm; Vargo and Lusch; Kuhn; Anomalies; Crisis; Goods-Dominant Logic of Marketing; Service-Dominant Logic of Marketing; Paradigm; Vargo och Lusch; Kuhn; Anomalier; Kris;

    Sammanfattning : This qualitative research is a contribution to the ongoing debate among marketing researchers regarding if there is a dominant paradigm and viewpoint of marketing and which one is the most appropriate. In this study current views of marketing are identified and then compared against the older Goods-Dominant Logic of Marketing and Vargos’ and Luschs’ alternative Service-Dominant Logic of Marketing. LÄS MER