Sökning: "paradox"

Visar resultat 6 - 10 av 912 uppsatser innehållade ordet paradox.

  1. 6. Influerad av influencers : En kvalitativ studie om unga kvinnors syn på influencers kommunikation på sociala medieplattformar med fokus på impulsköp och miljöaspekter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ella Lundberg; Ida Malmberg; [2024]
    Nyckelord :Influencer; impulse buying; fast fashion; environmental awareness; marketing communication; Influencer; impulsköp; snabbmode; miljömedvetenhet; marknadskommunikation.;

    Sammanfattning : This thesis analyzes how young female students aged 20–25 perceive influencer marketing communication on social media and its correlation with their impulsive purchases within the fast fashion industry. The study involves eight interviews to gain an understanding of these consumers' behavior during impulse purchases. LÄS MER

  2. 7. Individanpassad marknadsföring : En kvalitativ studie om individanpassad marknadsföring ur ett integritetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Wallin; Linus Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Integritet; Privacy Calculus; Privacy Paradox;

    Sammanfattning : Individanpassad marknadsföring blir ett allt mer kraftfullt verktyg för företag. Den fortsatta framväxten av digitala medier leder till en ökad insamling av konsumenters persondata som används för att skräddarsy individuella erbjudanden. LÄS MER

  3. 8. Megaprojekt och Maktspel : En studie om megaprojektets paradox i förhållande till utbyggnaden av stambanor för höghastighetståg

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Diba Mortazavi; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur projektet om utbyggnad av stambanor för höghastighetståg har sett ut i relation till paradoxen för megaprojekt och hur detta kan förstås genom maktteorin. Studien grundar sig på en intervju- och dokumentstudie. LÄS MER

  4. 9. Peace-washing : The pacifization of the Swedish arms export

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Freja Wehrling; [2024]
    Nyckelord :Sweden; pacifization; militarization; critical peace studies; critical military studies; semiotics; arms export; defense industry; Sverige; militarisering; försvarsindustri; vapenexport; fredstudier; kritiska säkerhetsstudier; semiotik;

    Sammanfattning : Sweden’s role internationally is often cited as a paradox which is argued to have its origin in the opposition between the state’s international humanitarianism and its large arms export. The tension here has often been examined from the perspectives of militarization in research on the subject. LÄS MER

  5. 10. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Mikaela Thorvall; [2024]
    Nyckelord :marknadsföring; miljöpåståenden; grön marknadsföring; greenwashing;

    Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER