Sökning: "parasocial interaction"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden parasocial interaction.

  1. 11. "Literally giving the main character vibes" – Examining Emotional Capital and Parasocial Relationships on YouTube

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Marta Kruhlinskaya; [2022]
    Nyckelord :emotional capital; parasocial relationships; mediated relationships; social media; YouTube; discourse theory; DTA; digital media; online communication; virtual sociality; emotionality;

    Sammanfattning : In an ever-evolving social media landscape, online communication has become more prone to the revelation of our affective states. In this study, I investigate how iterations of emotional capital, an extension of Pierre Bourdieu’s four forms of capital, shape social interaction in mediated relationships on YouTube, a platform that fosters a participatory culture. LÄS MER

  2. 12. Streaming as a Virtual Being : The Complex Relationship Between VTubers and Identity

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Birna Turner; [2022]
    Nyckelord :vtuber; livestreaming; streaming; twitch; motion capture; identity;

    Sammanfattning : The boundary between offline and online worlds is rapidly shrinking with improvements in technology. Virtual Youtubers (VTubers) have emerged in recent years as a new Twitch streaming phenomenon. Replacing the use of webcams, VTubers obscure their true physical appearance and instead choose to represent themselves through a fictional character. LÄS MER

  3. 13. Exklusiva varumärkens strategier kring digitala kundrelationer : Hur svenska exklusiva varumärken skapar kundrelationer via sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Nawal Aboulazze; Frida Nordström; [2022]
    Nyckelord :Fashion industry; high-end companies; social media; customer relationship; parasocial interaction; digital marketing; sustainability; Modeföretag; exklusiva företag; sociala medier; kundrelation; parasocial interaktion; digital marknadsföring; hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag väljer allt fler företag inom mode- och inredningsindustrin att sälja sina produkter online. Företagens interaktioner och marknadsföring sker därför mestadels digitalt gentemot kunden. Denna nya era av digitalisering för företagen innebär en stor förändring vad gäller nya former av marknadsföring och kundkontakt. LÄS MER

  4. 14. Parasociala Interaktioner eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska livestreamen - En kvantitativ studie om parasociala interaktioner på Twitch.tv, sociala behov och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malcolm Van Der Meijs; William Lahtela; [2022]
    Nyckelord :Parasociala interaktioner; psykisk ohälsa; sociala behov; livestream; Twitch.tv Parasocial interactions; mental illness; social needs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där en kontinuerlig ökning av både internetanvändning och psykisk ohälsa är en verklighet för den svenska befolkningen. Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan psykisk ohälsa, sociala behov och parasociala interaktioner (icke-reciproka beteenden och relationer med medieprofiler) bland svenskar som använder sig av livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER

  5. 15. Oprah's Book Club 2.0 : en studie av interaktionen på Oprah's Book Club's Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Marta Toledo Jörgenssen; Laura Ukaj; [2021]
    Nyckelord :Oprah Winfrey; Book Club 2.0; Instagram; comments; members; celebrity studies; parasocial; virtual community; emotional value; literature; social media; sociala medier; litteratur; kommentarer; medlemmar; berömda personer; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This paper is a study of how users on Instagram interact on Oprah’s Book Club 2.0. American Dirt was the book we studied for interaction between users and Oprah. A lot has happened with the digitalization since Oprah’s Book Club went from announcing the monthly book on TV to announcing it on social media. LÄS MER