Sökning: "parasocial interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden parasocial interaktion.

  1. 1. Sociala interaktioner på sociala medier : En studie om interaktionen på musikartisters Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Peltonen; [2019]
    Nyckelord :Fans; music artist; interaction; communication; parasocial interaction; social media; Instagram; virtual communities; online community; Fans; musikartist; interaktion; kommunikation; parasocial interaktion; sociala medier; Instagram; virtuella gemenskaper; nätgemenskap; community;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att redogöra för interaktionen på fyra svenska soloartister och sångares Instagramkonton, där fokus legat på att kartlägga interaktionen mellan musikartister och fans, samt fans emellan, för att sedan beskriva vilka mönster som förekommer i interaktionen vid en jämförelse mellan alla fyra konton. Målet med den kvalitativa undersökningen har varit att nå en övergripande förståelse för interaktionen, och undersökningen har därför genomförts med en induktiv forskningsansats, för att få en bred förståelse för materialet. LÄS MER

  2. 2. Hur man tar sig igenom ett heartbreak och andra viktiga politiska frågor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Carlsson; Felicia Boudrée; [2019]
    Nyckelord :personifiering; politisk kommunikation; retorik; politik; demokrati; parasocial interaktion; front stage; back stage; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit en allt viktigare kanal för politiska partier att nå ut med politiska budskap på. Samtidigt tar partiledarna en allt större plats i politiken och blir centralare för partiers valresultat. Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur partiledare personifieras på sociala medier genom en visuell retorisk analys. LÄS MER

  3. 3. Intimitet och emotionell kommunikation via Instagram : en kvalitativ studie om influencers sätt att kommunicera

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Louise Kadmark; [2019]
    Nyckelord :emotional communication; intimacy; Instagram; Social Media Influencer; parasocial interaktion; parasocial relation; empathy; expressions; attitudes; representation; caption; multimodal; emotionell kommunikation; intimitet; intimacy; Instagram; Social Media Influencer; parasocial interaktion; parasocial relation; empati; uttryck; interpersonella betydelser; attityder; tilltal; representation; caption; multimodal analys;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit en integrerad del av vår vardag och profiler arbetar ständigt med skapandet av identitet, representation och interaktion. Efter sökandet av tidigare forskning uppfattades en avsaknad för studerandet av utformning och påverkan i kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  4. 4. INFLUENCERS- VÄN ELLER FIENDE? - En kvalitativ intervjustudie om hur tonårstjejer uppfattar influencers

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Bergendahl; [2018-09-12]
    Nyckelord :Medialisering; Sociala medier; Identitet; Parasocial interaktion; Social jämförelse; Influencers; Tonåringar; Livsstil; Online Offline;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur tonårstjejer uppfattarinfluencers.Teori: Studiens referensram tar avstamp i Parasociala interaktionsteorin, Social jämförelse-teorinsamt identitetsteorier.Metod: En kvalitativ metod innehållande tre stycken semistrukturerade parintervjuer. LÄS MER

  5. 5. "EN LAJK KAN BETYDA TUSEN ORD" En kvalitativ studie om hur unga upplever Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Boberg; Jacob Hammar; [2018-02-12]
    Nyckelord :Uses and gratifications; social media; instagram; gratification sought; gratification obtained; interactivity; qualitative interviews; feature; control; function.;

    Sammanfattning : Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärldGrundnivåHt 2017Handledare: Marie GrusellKursansvarig: Malin SveningssonSidor: 47Ord: 19 032Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur unga uppleverInstagram.Teori: Uses & gratificationsMetod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Elva kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter i åldrarna 19-25 år. LÄS MER