Sökning: "parent-teacher relations"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden parent-teacher relations.

  1. 1. ”Viktigt!” ”Utmanande” och ”Ömsesidigt”     : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers upplevelser av den dagliga föräldrasamverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Angelica Wadenholt; Susanne Söderqvist; [2018]
    Nyckelord :Parent teacher cooperation; Parent teacher role; Cooperation; Preschool teachers experiences. Power relations; Early childhood education; Föräldrasamverkan; Pedagoger och föräldrars roller; Samverkan; Förskolepedagogers upplevelser; Maktrelationer; Förskola;

    Sammanfattning : With a phenomenographic perspective this thesis aims to study preschool teachers experiences of parent cooperation. In order to complete the aim of this study we have formulated three inquiries:     What qualifications do the preschool teacher consider contributing to good cooperation?     What qualifications do the preschool teacher consider leads to a lack of cooperation?    What appears as power relationships in the preschool teacher experiences?     According to the curriculum, preschool teacher requires to build trustworthy relations with parents. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar i mötet mellan skola och hem : En kritisk realistisk studie om samverkan mellan lärare och vårdnadshavare

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Kjörk; [2016]
    Nyckelord :equality; co-operation; parent-teacher relations; psycho-social work environment; likvärdighet; samverkan; lärare-vårdnadshavare; psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Samverkan mellan föräldrar och skola har troligen förekommit så länge det har funnits utbildning för unga, om än i olika hög utsträckning och med olika utgångspunkter. Utifrån de senaste 80 årens syn på hur och varför lärare och föräldrar ska samverka, beskrivs den nuvarande strukturen för samverkan mellan skola och hem utifrån kritisk realism och Erikssons (2004) principer för samverkan mellan skola och hem. LÄS MER

  3. 3. Parental involvement in Multicultural Preschool Settings - A challenge for Educators

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Saedeh Amini; [2011-12-09]
    Nyckelord :parental involvement; multicultural preschools; minority families; interpersonal skills; social network;

    Sammanfattning : Abstract Background The importance of establishing well-functioning parent-teacher relationships are clear objectives in the Swedish National Curriculum for Preschools, (Lpfö 98, Lpo 94 & Lgr 11 chapter 1-2). Parental involvement in preschool activities is seen as important for several reasons. LÄS MER