Sökning: "parents och sharing"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden parents och sharing.

  1. 1. Vad vet Sverige om medfödd CMV? : En digital enkätundersökning för att mäta svenskars kunskap om medfödd cytomegalovirus (CMV)-infektion

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :CMV; medfödd cytomegalovirus-infektion; kunskapsläge; folkhälsa; graviditet; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Genom en digital enkätundersökning har kunskapsläget om medfödd Cytomegalovirus (CMV) i Sverige undersökts. Virusinfektionen är en av de vanligaste i världen och kan innebära skador på foster om smitta överförs från moder till foster under en graviditet. LÄS MER

  2. 2. “MED KODEN FAMILJ10 FÅR NI 10% RABATT PÅ…” En kvalitativ innehållsanalys av barns involvering i familjevloggares betalda samarbeten på YouTube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Martina Davitkova; Hanna Eklund; Ella Engberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :kommersiell sharenting; familjevloggare; YouTube; influencers; främre regionen; bakre regionen; fasad; intrycksstyrning; självpresentation; barn; utsända uttryck; överförda uttryck;

    Sammanfattning : EXECUTIVE SUMMARY In the early 2000s, the rise of the influencer industry began. An influencer refers to a person with influence and the ability to influence their audience to consume certain products or perform a specific action. LÄS MER

  3. 3. The state of social media usage to fight malnutrition among children under the age of five years in Tanzania

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Debora Mbilinyi; [2023]
    Nyckelord :social media; nutrition literacy; malnutrition; behavior change communication; social media usage;

    Sammanfattning : This study has evaluated how Tanzania Food and Nutrition Centre (TFNC), a government institution overseeing nutrition, uses social media to enhance the nutrition literacy of caregivers and parents of children under the age of five years. The study contributes to knowledge on how Tanzania’s resource-constrained health sector’s nutrition communication can benefit from social media by answering the following research questions: Which social media platforms and features does TFNC use to share nutrition knowledge pertaining to children under the age of five years? What kinds of nutrition knowledge pertaining to children under the age of five years does TFNC share on social media? How is nutrition knowledge pertaining to children under the age of five years posted on TFNC social media pages packaged? And, how frequently is nutrition knowledge pertaining to children under the age of five years repeated on TFNC social media pages? These questions have been answered from a social-behavioral change communication perspective that has combined the Media Ecology Theory and the Theory of Planned Behavior. LÄS MER

  4. 4. Att bygga broar : Hur brobyggare verkar för att stärka tilliten till socialtjänstens barn- och ungdomsvård

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sara Hansson Maleki; Lott Törngren; [2023]
    Nyckelord :Trust; Group-based trust; Fear; Child protective services; Link workers; Intercultural mediators; SOC Sense of Coherence ; Tillit; Gruppbaserad tillit; Rädsla; Socialtjänstens barn och ungdomsvård; Brobyggare; Kulturtolk; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur brobyggare beskriver sitt arbete med att bygga tillit till socialtjänstens barn- och ungdomsvård (BoU). Brobyggare är personer som har god förankring i det svenska samhället, samtidigt som de delar språk och kulturell bakgrund med en specifik minoritet och som därför kan fungera som en bro mellan minoritetsgruppen och samhällets institutioner. LÄS MER

  5. 5. Why rent if you can buy? : Exploring Drivers of Collaborative Consumption and Communication Strategies for Consumer Behavior Change

    Master-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Andrea Wielath; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Collaborative Consumption; Sustainable Consumption; Motivators; Environmental Communication; Thematic Analysis; In Depth Interviews;

    Sammanfattning : Collaborative Consumption is an economic model wherein consumers gain access to goods without acquiring ownership, for example through sharing, trading, swapping, or renting (Belk, 2014). This approach is often viewed as a means to enhance resource efficiency and transform the economy in a sustainable way (Botsman, 2013). LÄS MER