Sökning: "parkeringspolicy"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet parkeringspolicy.
1. Konflikten mellan samhällets regleringar och individens frihet : En fallstudie om parkeringsnormen som planeringsverktyg och styrmedel i tre kommuners parkeringspolicys
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Pågående klimatförändringar och en ökad urbanisering är en utmaning inom den fysiska planeringen. För att effektivisera användandet av markytor och samtidigt minska klimatförändringarna, behöver biltrafiken reduceras eftersom det tar upp många stora ytor samt leder till höga utsläppsnivåer. LÄS MER
2. Krav på parkering vid byggande av flerbostadshus
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Förtätning är en stark stadsbyggnadstrend idag. Med förtätning av tätorter kommer behovet av att göra kompromisser, alla stadsbyggnadskvaliteter kan inte rimligen få plats inom samma yta. LÄS MER
3. Bilfritt boende ur kommunens, byggherrars och boendes perspektiv : Alternativa mobilitetslösningar vid nyexploatering av flerbostadshus
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GISSammanfattning : Studien syftar till att undersöka alternativa mobilitetslösningar vid nyexploatering av flerbostadshus med fokus på kommunens, byggherrars och boendes inställning till bilfritt boende. Vidare syftar arbetet till att bidra till diskussionen om möjlighet till bilfritt boende i Gävle. LÄS MER
4. Svenska kommuners hantering av parkeringsfrågan
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Bilen har länge varit en central del av många människors vardag där många städer är uppbyggda efter bilens funktion. Idag vill många kommuner minska bilanvändandet och ersätta bilresor som inte är nödvändiga med andra mer miljövänliga färdmedel såsom kollektiv- och cykeltrafik. LÄS MER
5. Målkonflikten mellan prognos- och viljestyrd planering : Om dagens parkeringsnorm som bromskloss i hållbar stadsutveckling
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i en hypotetisk konflikt mellan parkeringsnormen och hållbar stadsutveckling. Den teoretiska utgångspunkten är teorin om spårbundenhet vilken förklarar hur bilismens självförstärkande processer försvårar omställningen till ett mer hållbart samhälle och transportsystem. LÄS MER