Sökning: "parking policy"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden parking policy.
1. Parkeringsnormer och deras påverkan på utformningen av bostäder
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : När nya bostäder uppförs eller befintliga bostäder byggs om krävs parkeringsplatser för brukarna. Antalet platser som krävs fastställs i kommunala parkeringsnormer. Minimi, maximi och flexibla parkeringsnormer är några vanligt förekommande typer avparkeringsnormer som används runt om i Sveriges kommuner. LÄS MER
2. Winter cycling in Eskilstuna municipality: motivators and barriers experienced by commuters
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för temaSammanfattning : Many cities focus on cycling due to the multiple advantages including individual, societal, and economic advantages. Eskilstuna municipality in Sweden is one of the cases that aim to develop cycling, but the question is if the municipality has managed in developing winter cycling because of the special winter weather characteristics, cold, windy, snowy, and dark. LÄS MER
3. Det trafkstrategiska arbetet för att främja hållbar mobilitet : En kvalitativ studie av två stora svenska kommuner
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : The transport sector currently accounts for a third of climate-affecting emissions in Sweden, which must be reduced in order for the government's target for climate emissions to be reduced by 70 percent by 2030 and for zero emissions to be achieved by 2045. This is done by encouraging sustainable modes of transport. LÄS MER
4. Parkerings- och mobilitetslösningar för en hållbar stadsutveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : Varje bilresa börjar och slutar på en parkeringsplats. Samhället har under lång tid utformats med bilens framkomlighet i åtanke vilket bidragit till att det idag finns mer parkeringsyta än boyta i Sverige. Den genomsnittliga bilen står parkerad 97 procent av sin livstid och nyttjar en stor mängd markyta som parkering. LÄS MER
5. ”Visst ska man tänka på miljö, men…” : En studie av synen på den egna parkeringsplatsen i flerbostadshus med sänkt parkeringstal
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : I detta kandidatexamensarbete undersöker jag den demokratiska hållbarheten i kommunpolitiska beslut om sänkta krav på parkering (så kallade ”flexibla parkeringsnormer”). Den tidigare forskningen på ämnet har fokuserat på huruvida den önskade beteendeförändringen kan uppnås, varför användarnas uppfattningar kring beslutet inte studerats. LÄS MER