Sökning: "parodies"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet parodies.

  1. 1. Parodiundantagets vara eller icke vara - Om synen på parodier i den svenska rättsstaten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hampus Telander; [2022]
    Nyckelord :immaterialrätt; parodiundantaget; upphovsrätt; trestegsregeln; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Copyright is a particularly polarized area of ​​law in the Swedish legal system. The landscape is strongly influenced by how society looks in general at a given time and which societal interests are particularly important. LÄS MER

  2. 2. Deepfakes: ett upphovsrättsligt problem : En undersökning av det upphovsrättsliga skyddet och parodiundantagets samspel med AI-assisterade skapandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Atala Atala Labbé; [2022]
    Nyckelord :deepfakes; AI; artificial intelligence; immaterial law; copyright; copyright law; originality; precision and objectivity; free and independent choices; Infopaq; Levola-Hengelo; Painer; parody; parody exception; DSM directive; deepfakes; AI; artificiell intelligens; upphovsrätt; URL; Upphovsrättslagen; originalitetskrav; parodiundantaget; parodi; bearbetning; självständig bearbetning; skapandeprocess; Infopaq; Painer; Levola-Hengelo; DSM-direktivet; fotorätt; djupfejk; fria och självständiga val; precision och objektivitet;

    Sammanfattning : In the age of digitalizarion several new ways of creating immaterial property have sprung up due to the resurgence of artificial intelligence (AI). This has paved the way for different kinds of tech including the assistance of AI in a more normalized way. A prominent variation of this tech is called "deepfake". LÄS MER

  3. 3. Deepfakes: ett upphovsrättsligt problem : En undersökning av det upphovsrättsliga skyddet och parodiundantagets samspel med AI-assisterade skapandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Antonio Atala Labbé; [2022]
    Nyckelord :deepfakes; copyright; parody exception; parody; parodies; AI; artificial intelligence; adaptation; adaptations; DSM; EU; Infopaq; Painer; Levola-Hengelo; deepfakes; upphovsrätt; URL; djupfejk; infopaq; EU; WIPO; parodi; parodiundantag; upphovsrättslagen; bearbetning; beroende bearbetning; självständig bearbetning; DSM; Levola-Hengelo; Painer; artificiell intelligens; AI; immaterialrätt;

    Sammanfattning : In the age of digitalization several new ways of creating immaterial property have sprung up due to the resurgence of artificial intelligence (AI). This has paved the way for different kinds of tech including the assistance of AI in a more normalized way. A prominent variation of this tech is called "deepfake". LÄS MER

  4. 4. Hur mycket ska man behöva tåla? EU:s varumärkesrätt och varumärkesparodier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Follin; [2020]
    Nyckelord :immaterial rätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Parodi är en uttrycksform med en dokumenterad existens som löper tillbaka till det antika Greklands dagar. Även om parodier är vanligast förekommande i relation till upphovsrättsskyddade verk, är stundtals även varumärken måltavlan för parodister. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER