Sökning: "parskrivning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet parskrivning.

  1. 1. Hur motiveras elever till kreativt skrivande i det digitaliserade samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Kreativ Motivera Skrivande Utveckla Digitalisering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en systematisk litteraturöversikt ur ett tolkande perspektiv. Målet med studien har varit att ta reda på vad forskning säger om hur elever i årskurs 4–6 motiveras att utveckla sitt kreativa skrivande, även om skolans pågående digitalisering påverkar dem i den processen. LÄS MER

  2. 2. Parskrivning vid datorn. Ett sätt för elever i läs- och skrivsvårigheter att utveckla skriftspråket?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Engqvist Pettersson; [2011-09-23]
    Nyckelord :läsa; skriva; parskrivande; dator; läs- och skrivsvårigheter; interaktion; deltagande; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera hur parskrivning vid datorn hjälper elever i läs- och skrivsvårigheter. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats: • Hur deltar, samtalar och interagerar eleverna i skrivsituationen? • Vilka förutsättningar krävs för att parskrivning vid datorn ska främja elevernas läs- och skrivutveckling? Teori: Studien har en socialkonstruktionistisk teori. LÄS MER

  3. 3. ”Var ligger en kompromiss?” : Om några andraspråkselevers upplevelser av parskrivning.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkstudier

    Författare :Emil Molander; [2010]
    Nyckelord :Second language learning; negotiation; pair writing; peer scaffolding; Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; förhandling; parskrivande; parskrivning; pararbete; elevsamtal; muntligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the collaboration of four learners of Swedish as a second language during a pair-writing task, as well as their experiences of the process, in order to draw conclusions about how to execute pair-writing in the L2 classroom. The study has found that the establishment of compatible partners are of great importance to achieve success and learning through pair-writing. LÄS MER