Sökning: "part- whole relations"
Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden part- whole relations.
11. Hur gör lärare för att skapa förståelse för tals relationer? : − En observationsstudie om lärares undervisning om tals additiva del-helhetsrelationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : En viktig grund för elever att lösa addition- och subtraktionsuppgifter är att tillägna sig tals additiva del-helhets relationer. Genom att se delar och helheten och förstå relationen dem emellan underlättar det för elever att lösa additions- och subtraktionsuppgifter på ett framgångsrikts sätt. LÄS MER
12. Samtidighet mellan addition och subtraktion : En intervjustudie om undervisning som synliggör sambandet mellan addition och subtraktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av undervisning som synliggör sambandet mellan addition och subtraktion. Elever har visat svårigheter med att använda sambandet mellan addition och subtraktion för att lösa olika aritmetiska problem. LÄS MER
13. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: · Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER
14. Vad erbjuds i läromedel? : En analys av läromedels möjligheter att synliggöra tals additiva del-helhetsrelationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Läromedel har en styrande roll i många matematikklassrum vilket innebär att läromedel påverkar vilka uppgifter som elever erbjuds i undervisningen. Men vad är det som erbjuds i läromedel? Syftet med studien var att undersöka hur uppgifter i svenska läromedel för årskurs 1 behandlar tals additiva del-helhetsrelationer. LÄS MER
15. Att utveckla undervisning om tals del-helhetsrelationer : En variationsteoretisk studie i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Inom matematik är det många elever som möter svårigheter. Något jag fastnade vid var att många elever har svårigheter med additioner som innehåller en tiotalsövergång. Studien har inspirerats av fenomenografin och grundar sig på en learning study där två lektioner planerades och genomfördes med elever i årskurs 1. LÄS MER