Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Skriftlig språkutveckling i svenska hos ungdomar som är födda och bosatta i utlandet med engelska och svenska som L1. En frekvensanalysstudie
Master-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att med s. k. frekvensanalys undersöka på vilket sätt två elevers skriftliga språk i svenska utvecklades under en period på två år och fem månader. LÄS MER
2. Samband mellan betyg och språkliga variabler i nationella prov i svenska som andraspråk : En studie av elevtexter från nationella prov i svenska som andraspråk för gymnasiets årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det finns samband mellan betyg och språklig behärskning och skriftspråklig nivå för gymnasieelevers nationella prov i svenska som andraspråk 3. Analysen genomfördes genom att studera de utvalda texternas korrekthet, komplexitet och idiomatiskhet, där korrekthet definierades genom processbarhetsteorins nivå 4 och 5, komplexitet genom fundamentslängd och nominaliseringar och slutligen idiomatiskhet genom flerordsuttryck och partikelverb. LÄS MER
3. Det hänger på betoningen : En undersökning om vuxna avancerade andraspråksinlärares uttal av partikelverb och verb med prepositionsfras
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Partikelverb är en typ av verb vars uttal, med obetonat verb och betonad partikel, är svårt att behärska för andraspråksinlärare. Detta inte minst i de fall där en motsvarande konstruktion finns som verb med efterföljande prepositionsfras, där prepositionen ska hållas obetonad. LÄS MER
4. Relationen mellan elevers skriftliga produktion av partikelverb och betyg på nationella provet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : För andraspråksinlärare utgör partikelverb oftast en svårhanterlig ordkategori, dels för att de kan förekomma i både lösa och fasta sammansättningar, dels för att sammansättningarna kan ha såväl regelbundna som oregelbundna lexikala betydelser. Denna studies huvudsakliga syfte är att undersöka relationen mellan andraspråksinlärares användning av partikelverb och deras betyg på den skriftliga delen av nationella provet i svenska som andraspråk. LÄS MER
5. Visa mig ordet! : Användning av visuella inslag vid inlärning av löst sammansatta partikelverb hos vuxna andraspråkselever
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Learning a second language (L2) is in many ways a different process comparing to learning the first language (L1). There are many theories that describe language acquisition. Yet there are still many unanswered questions. LÄS MER