Sökning: "partiledare media"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden partiledare media.

  1. 1. Partiledare och deras Instagramkonton : En innehållsanalys av gestaltningen av de tre ledande partiledare på deras offentliga instagramkonton inför valet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anna Sjölin; Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; partiledare; gestaltning; propaganda; sociala medier; information.;

    Sammanfattning : Social media is in this modern time a big part of politicians life and work. Information and communication is shared in an interactive way between politics and the Swedish people. This analysis will examine the three largest party leaders in Sweden at their official Instagram. LÄS MER

  2. 2. Killen vid grillen & den erfarna ministern - En analys av Nyamko Sabuni och Johan Pehrsons mediegestaltning under deras 3 första månader som partiledare för Liberalerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonatan Hjalmarsson; Gustaf Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Johan Pehrson; Nyamko Sabuni; Liberalerna; innehållsanalys; gestaltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of this candidate essay is to investigate whether there are any differences in how female and male party leaders are portrayed in news articles. To establish a reasonable level of abstraction, the essay has focused on Nyamko Sabuni and Johan Pehrson as the two party leaders under investigation. LÄS MER

  3. 3. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER

  4. 4. "Dela gärna vidare" : En kvalitativ innehållsanalys av svenska partiledares kriskommunikation på Instagram under sommaren 2023 gällande koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Malva Mårtensson; Ida Lindroos; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Quran burnings; deteriorating security situation; crisis communication; Swedish party leaders; semiotics; rhetoric.; Instagram; koranbränningar; säkerhetsläget; kriskommunikation; svenska politiker; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Under sommaren 2023 präglades Sverige av koranbränningar och ett försämrat säkerhetsläge. Studien undersöker svenska partiledares kriskommunikation på plattformen Instagram under denna period och studiens syfte är således att undersöka hur svenska partiledare använde plattformen Instagram som kommunikationskanal för kriskommunikation under sommaren 2023. LÄS MER

  5. 5. Politicians’ Instagram personas in relation to Swedish politics : A discourse analysis of personas from a gender point of view of Swedish political party leaders’ Instagram accounts

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för genusforskning (from 2013)

    Författare :Emelie Bröms; [2022]
    Nyckelord :gender performativity; persona; rhetoric; social media; Instagram; politics; party leaders; political communication; Sweden; persona; retorik; sociala medier; Instagram; partiledare; politik; politisk kommunikation; Sverige; persona; performativitet;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the leaders for the Swedish parliamentary parties appear on their official Instagram accounts. By conducting a discourse analysis, looking at both text, visual images, and the combination of the two in the Instagram posts, the intention is to analyse how gender is being performed through the rhetorical concept of persona. LÄS MER