Sökning: "passiv försäljning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden passiv försäljning.

  1. 1. Shoppa som en ortsbo - En rättsdogmatisk studie om geoblockering på videospelsmarknaden inom EU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rickard Carlsson; [2021]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; geoblockering; videospel; immaterialrätt; rättsvetenskap.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Förevarande uppsats ämnar till att granska gränserna för när företag på videospelsmarknaden får vidta geoblockerande åtgärder. Fokus ligger på förbudet mot konkurrensbegränsande avtal enligt artikel 101 FEUF samt tillämpningsområdet för artikel 4.1.b i geoblockeringsförordningen. LÄS MER

  2. 2. The Effects of E-commerce on Retail Property Values : A study about how the growth of e-commerce affects property values in the retail real estate sector

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Charlotte Lund; [2020]
    Nyckelord :E-commerce; retail; real estate; property valuation; Property values; omni-channel retailing; E-handel; detaljhandel; fastighetsvärdering; fastighetsvärden; multikanaler;

    Sammanfattning : With new ways of shopping, it could be assumed that not all actors within the retail sector will come out as winners. As the growth of e-commerce has been continuously rapid over many years, there is evidence for physical retailers suffering of sales losses. LÄS MER

  3. 3. Mellanmän inom e-handel : Ansvar för försäljning av förfalskade varor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kajsa Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Counterfeit; goods; e-commerce; e-commerce platform; direct liability; contributory liability; C-610 15; Förfalskning; varor; e-handel; e-handelsplattform; direkt ansvar; medverkansansvar; C-610 15;

    Sammanfattning : E-handelns framväxt har till stor del inneburit en positiv utveckling för företag eftersom företaget kan nå ut till en större marknad. Men i takt med e-handelns utveckling har även försäljning av förfalskade produkter ökat. Försäljningen av förfalskningar av ett företags varor påverkar företaget på flera sätt. LÄS MER

  4. 4. Distribution i ett fysiskt respektive e-handelsperspektiv - Konkurrensrätten i förändring?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Nicolina Erickson; [2014]
    Nyckelord :e-handel; competition law; konkurrensrätt; e-commerce; aktiv försäljning; passiv försäljning; vertikala avtal; EU law; förmögenhetsrätt; EU-rätt; vertical agreement; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A majority of the people in the developed world use Internet on a daily basis. There is a shift from physical commerce to e-commerce, meaning that Internet as a market place is growing rapidly. LÄS MER

  5. 5. Gränsen mellan aktiv och passiv försäljning. En analys av konkurrensreglerna på marknaden för anläggningsmaskiner

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Wallman; [2012-09-12]
    Nyckelord :Konkurrensrätt;

    Sammanfattning : Uppsatsens fokus ligger på den svartlistade begränsningen av passiv försäljning i gruppundantaget till artikel 101 FEUF för vertikala avtal. I arbetet bekräftas författarens tes att distinktionen mellan aktiv och passiv försäljning inte orsakar några problem i teorin, men att verkligheten visar det motsatta. LÄS MER