Sökning: "passiv inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden passiv inlärning.
1. AI i skolan : Hur AI-system påverkar lärare och studenter, enligt de trender som framkommer på konferenserna AIED 2021 och LAK21
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Dynamiska AI-system tar får allt mer utrymme i skolans värld. Det kommer påverka utbildning, undervisning och inlärning och inte minst lärares och studenters roller. LÄS MER
2. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER
3. Kommunikation och begreppsförståelse i aritmetik på lågstadiet : "Ett matematikklassrum är inte tyst!"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka kommunikationen samt elevers begreppsförståelse inom aritmetik, de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation samt division). Fokus låg även på att se om korrelation fanns mellan dessa. Undersökningen utfördes i två klasser i årskurs 2 på en skola i södra Sverige. LÄS MER
4. A Novel Low Annotation-Cost Interactive Framework for Named Entity Recognition
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Named entity recognition (NER) is the process to sequence label an unstructured data to solve high ambiguity. It targets to identify all the named entities using predefined categories. The datasets used in domain-specific NER tasks require manual annotation. Unfortunately, the annotators are usually domain experts which can be extremely expensive. LÄS MER
5. Bild är bra för de som kommer till Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förevarande studie undersöker nyanlända elevers perspektiv på bildämnet i grundskolan. Genom en kvalitativ fokusgruppintervju med etnografiskt perspektiv, undersöks vilka arbetsformer och bildtekniker eleverna anser att bildämnet karaktäriseras av, samt hur bildlärare kan anpassa bildämnet för att stärka nyanlända elevers inlärning. LÄS MER