Sökning: "passive social media use"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden passive social media use.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Social Media's Take on Deepfakes: Ethical Concerns in the Public Discourse

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Mohamed Abdul Hussein; William Bogren; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Deepfake; Ethics; Social Media; Public discourse; Netnography;

    Sammanfattning : The rapid advancement of artificial intelligence has led to the emergence of deepfake, digital media that has been manipulated to replace a person's likeness with another. This technology has seen significant improvements, becoming easier to use and producing results increasingly difficult to distinguish from reality. LÄS MER

  3. 3. Women as Agents of Change : a Critical Visual Analysis of the Representation of Brazilian Indigenous Women Activists

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emanuela Gualersi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Brazilian climate crisis has become a frequent topic in both international and national media. During Bolsonaro's presidency, Brazil prioritised economic development over protecting Indigenous Peoples and the environment, resulting in backlash from Indigenous Peoples and their organisations. LÄS MER

  4. 4. Lyckoparadoxen : Motsättningen mellan lycka, sociala relationer och användandet av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hillevi Persson Lidholm; Claudia Gullström; [2023]
    Nyckelord :Happinessparadox; happiness; social media; social relations; social comparison; passive scrolling; habits; qualitative study; Lyckoparadox; lycka; sociala medier; sociala relationer; social jämförelse; passivt scrollande; vanor; kvalitativ studie.;

    Sammanfattning : Sociala relationer är grundläggande för upplevelsen av lycka och sociala medier är utformade för att underlätta dessa. Paradoxalt nog ökar inte användandet av sociala medier alltid upplevelsen av lycka. LÄS MER

  5. 5. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER