Sökning: "pastoral makt"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden pastoral makt.

  1. 1. Fritidslärares perspektiv på delaktighet för eleverna i årskurs 3-6 : Maktanalys av kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elina Vinrot; Linnéa Romlin; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Årskurs 3-6; Maktperspektiv; Pastoral makt; Delaktighet; Förhållningssätt och Utformning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur fritidslärare uppfattar och tolkar delaktighet och dess betydelse för elevernas vistelsetid på fritidshemmet i årskurserna 3-6. Ett begrepp som är centralt i studien är delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Synen på samverkan mellan fritidslärare och klasslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dock; Jasmin Iskandarani; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; klasslärare; samverkan; skola; maktperspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån våra arbetslivserfarenheter inom skola samt den verksamhetsförlagda utbildningen vi har haft på fritids, har vi sett att samverkan ser väldigt olika ut och kan skilja sig beroende på vilken skola man jobbar på. Vi anser också att riktlinjerna för hur samverkan bör fungera är varierande, mot bakgrund av detta är syftet med vårt examensarbete att undersöka hur klasslärare och fritidslärare ser på samverkan. LÄS MER

  3. 3. Lärare som ledare : Pastoralt ledarskap i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Isabella Wiklund; Anna-Maria Lisowska; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; pastoral omsorg; välvillig styrning; makt; auktoritet; lärare; skola; fritidshem.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ledarskap och maktutövning. Syftet har varit att studera lärare ochpedagogers perspektiv på sitt eget ledarskap, främst i klassrummet och på fritidshemmet. Ledarstilar,däribland välvillig styrning är centrala begrepp som återkommer likt en röd tråd från början till slut. LÄS MER

  4. 4. "Vi har inte tid med luddigt" : Vilka barn är i behov av särskilt stöd? - En diskursanalys av lärares beskrivningar från tre skolformer utifrån ett maktperspektiv.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Brinkehed; Leila Winsa; Maja Hjertberg; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; diskursanalys; kategorisering; makt; normalitet avvikelse.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vilka diskurser som framträder i lärares syn på kategoriseringen barn i behov av särskilt stöd, från tre olika skolformer. Detta genom att undersöka likheter och skillnader i beskrivningarna av barn i behov av särskilt stöd, samt lyfta synen på normalitet och avvikelse ur ett maktperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Diakonipastoralens betydelse : En komparativ studie med fokus på dess utformning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Juana Baumann; [2021]
    Nyckelord :Svenska kyrkan; diakoni; Biskopsbrev; praktisk teologi; diakonipastoral; församling; pastorat.;

    Sammanfattning : Genom en komparativ metod har likheter och skillnader i det diakonala arbetet i förhållandetill varandra påvisats utifrån läsning av diakonipastoraler vilka ingår i församlingens/pastoratets styrdokument. Intresset för diakonipastoraler har sitt ursprung i en vilja att se likheter och olikheter i detdiakonala arbetet på ett övergripande plan i Svenska kyrkan eftersom det diakonala arbetetkan se olika ut beroende på miljö, medarbetare och inte minst församlingens/pastoratetskontext. LÄS MER