Sökning: "pathos"
Visar resultat 11 - 15 av 287 uppsatser innehållade ordet pathos.
11. Dramatiserad kontra förenklad gestaltning av terrordådet i Almedalen : En komparativ retorisk analys av två nyhetsmediers gestaltning av våld med politiskt motiv respektive terrordåd.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie avser undersöka gestaltningen och framställningen av våld med politiskt motiv och terrordåd i nyhetsmedia. Sex nyhetsartiklar ligger till grund för analysen som valts utifrån ett strategiskt urval, publicerade av Sveriges Television och Aftonbladet som berör dådet i Almedalen 2022. LÄS MER
12. "Klimatomställningen är vår tids ödesfråga" : En kvalitativ studie av svenska politiska partiers gestaltning av klimatet i sina valmanifest år 2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Under den svenska valrörelsen år 2022 riktades kraftig kritik mot de politiska partiernas smala debatt om vår tids viktigaste fråga, klimatet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om hur klimatet gestaltas i politisk kommunikation i den svenska valrörelsen år 2022. LÄS MER
13. Gestalting av en kris : En retorikanalys av covid-19 dokumentärer på SVT
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Under historien har människor drabbats av olika samhällskriser. Den första fallet av covid-19 upptäcktes i staden Wuhan i december 2019. Den 31 januari 2020 bekräftades första fallet i Sverige. Myndigheter, regioner, kommuner och andra aktörer har genomfört olika insatser för att hantera krisen. LÄS MER
14. Debatten om avskaffandet av revisionsplikten : Går den att förstå?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Revisionsplikten var länge obligatorisk för alla aktiebolag i Sverige men avskaffades år 2010 för små aktiebolag som ett led i att förenkla för företagare. Avskaffandet skapade en debatt mellan olika aktörer. LÄS MER
15. Varför ska jag flytta till Norrland? : En studie om norrländska platsvarumärken, regional identitet och stereotyper
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This study is a rhetorical analysis of how three sparsely populated regions in Norrland –Region Västerbotten, Region Norrbotten and Region Jämtland Härjedalen – communicate on YouTube to strengthen their place branding, create a strong regional identity and attract new residents. By analyzing the content of the videos in relation to stereotypes about Norrland, the study aims to gain insight into how these regions communicate, and how the communication affects the image of Norrland. LÄS MER