Sökning: "pathosargument"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet pathosargument.

  1. 1. Ska man skilja på verk och person? : en pisteis-analys av hur debattörer argumenterar för respektive emot en debatts tes

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Rebecca Öhlin; [2021]
    Nyckelord :retorikanalys; pisteis; pisteis-analys; ethos; pathos; logos; offentlig debatt; konstruktiv debatt; argument; P3 Guld; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att studera hur debattörer i en offentlig radiodebatt använder pisteis beroende på om de argumenterar för eller emot debattens tes, samt undersöka på vilka sätt det formar debatten. Den valda radiodebatten handlar om Yasin Byns nominering till P3 Guld och om man kan skilja verk från person. LÄS MER

  2. 2. Alla måste dra sitt strå till stacken för klimatet : En retorisk analys om hur hållbarhetskommunikation i Ikea Sveriges reklamkampanjer kan förstärka deras varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Dahlberg Glimnér; Emma Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; IKEA; marketing communication; nostalgia; rhetorical analysis; storytelling; brand identity; visual rhetoric; CSR; hållbarhet; IKEA; marknadskommunikation; nostalgi; retorisk analys; storytelling; varumärkesidentitet; visuell retorik;

    Sammanfattning : Överkonsumtion är ett stort problem som växt fram som konsekvens av klimatförändringarna och samtidigt har medvetenheten kring hållbarhet ökat. Greenwashing har blivit allt vanligare samtidigt som storytelling förekommer oftare i reklamkampanjer. LÄS MER

  3. 3. Det är innehållet som räknas En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marine Jonsson; Evelina Nilsson; [2015-08-13]
    Nyckelord :Innehållsmarknadsföring; Content Marketing; retorik; semiotik; denotation; kon-notation; retorisk analys; propaganda; journalistik; reklam; underhållning;

    Sammanfattning : Titel: Det är innehållet som räknas: En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring. Författare: Marine Jonsson och Evelina Nilsson. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för jour-nalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. LÄS MER

  4. 4. Politisk TV-reklam : En jämförelse mellan partiernas valfilmer inför riksdagsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Ålbrink; [2014]
    Nyckelord :Politisk reklam; politisk kommunikation; valfilmer; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Politisk TV-reklam är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Mot bakgrund av att partierna i reklamen helt kan styra över meddelandet och att det finns en begränsad mängd svensk forskning på området, är det intressant att undersöka vilka strategier som används. LÄS MER

  5. 5. Klarspråk och pathos i myndighetstexter : En studie om att främja läsbarhet och läsvärde i Arbetsförmedlingens informationsmaterial

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Malin Ljung; [2014]
    Nyckelord :Klarspråk; pathos; myndighetstexter; Arbetsförmedlingen; arbetslösa ungdomar; ungdomsarbetslöshet; läsbarhet; läsvärde; retorik; retoriken; pathosargument; pathostilltal;

    Sammanfattning : I mitt arbete har jag studerat klarspråk och retorik i myndighetstexter och avgränsat studien till informationsbroschyren Välkommen till Arbetsförmedlingen som arbetssökande får med sig vid inskrivning hos Arbetsförmedlingen. Det är ett informationsmaterial som alla arbetssökande får, oavsett vilken ålder eller vilka behov och förutsättningar de har. LÄS MER