Sökning: "patientens upplevelse av ronden"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden patientens upplevelse av ronden.
1. Sjuksköterskors upplevelse av personcentrerad rond
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård ingår i sjuksköterskans kompetensbeskrivning och gör att patienten blir mer delaktig, vilket ökar vårdkvalitén. Patienter med akut sjukdom har ett behov av att bli lyssnad på, och därmed är en god kommunikation viktig. LÄS MER
2. Vårdteamets erfarenhet av att bedriva rond på eftermiddagen : En kvalitativ intervjustudie inom slutenvård
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ronden består traditionellt av en hierarkisk struktur där läkarens medicinska agenda har företräde framför sjuksköterskans huvudämne omvårdnad. När ronden sker på förmiddagen har studier visat att den kan ta upp till 50 minuter och det kan vara svårt för sjuksköterskan att diskutera och belysa omvårdnaden runt patienten, kunskap som läkaren också behöver för att kunna bedriva vård med ett personcentrerat angreppsätt. LÄS MER
3. Påverkar användandet av ett rondkort sjuksköterskornas upplevelse av delaktighet i patienternas antibiotika- och urinkateterbehandling : En interventionsstudie i Västerbotten
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Introduktion: Vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens är ett folkhälsoproblem. Kvarliggande urinvägskateter är en riskfaktor för att drabbas av vårdrelaterad urinvägsinfektion. Det finns en tydlig koppling mellan vårdrelaterad infektion, antibiotikaanvändning och antibiotikaresistens. LÄS MER
4. "Det är ju jag som är huvudpersonen!"
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Ronden är en marknadsplats för utbyte av kommunikation mellan patienter och sjukvårdspersonal. Tidigare forskning har visat på ett asymmetriskt kommunikationsflöde under ronden där sjukvårdspersonalen och då framförallt läkaren varit den part som kommunicerat mest och patienten minst. LÄS MER
5. Patienternas upplevelser av ronden på en kirurgisk akutvårdsavdelning
Magister-uppsats, Institutionen för vård och naturSammanfattning : Ronden på en kirurgisk akutvårdsavdelning är en central del i vårdprocessen för patient och personal. Ronden sker dagligen och mötet mellan patient, läkare, sjuksköterska och undersköterska sker på kort tid och det sker snabba beslut. Syftet var att undersöka patientens upplevelse av ronden på en kirurgisk akut vårdsavdelning. LÄS MER