Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Patientnämnden i granskning av hälso- och sjukvården
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Under de senaste decennierna har granskning av offentlig politik och verksamhet ökat kraftigt. Utvecklingen har skett inom alla välfärdsområden, inte minst inom hälso- och sjukvården. En viktig men relativt osynlig aktör i hälso- och sjukvårdens granskningsarbete är Sveriges patientnämnder. LÄS MER
2. Patienters upplevelser av vårdrelationen med sjuksköterskor : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Varje dag möter sjuksköterskor patienter inom olika vårdkontext. Oavsett vårdtid är mötet mycket viktigt och leder till en god vårdrelation som främjar och bevarar patienters hälsoprocesser. En fullkomlig vårdrelation bygger på ett mellanmänskligt samspel där ömsesidighet är av största vikt. LÄS MER
3. Vårdgivares erfarenheter av patientnämndens arbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : För att öka kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet inom hälso- och sjukvården är patientnämnderna ett betydelsefullt hjälpmedel. Kontakter mellan patientnämnden och vårdverksamheterna sker exempelvis genom återkoppling av patienters åsikter om sina kontakter med vården. LÄS MER
4. Den vårdande relationen : Sett ur sjuksköterskans perspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Det ökande antalet anmälningar till patientnämnder och Socialstyrelsen handlar iallt större utsträckning om patienters upplevelser av brister i möten med vårdpersonal. Inom vårdvetenskapen beskrivs begreppet vårdrelation som en grundläggande förutsättning för vårdandet. LÄS MER
5. Patienters upplevelser av sjuksköterskors kommunikativa färdigheter, i bemötandet
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Ett bra bemötande ingår i sjuksköterskors professionalitet, men trots detta får patientnämnder årligen in anmälningar angående problem gällande bemötande, kommunikation och information. Eftersom bemötande till stor del består av kommunikation, krävs det att sjuksköterskor har goda kommunikativa färdigheter för att kunna bemöta patienter på bästa möjliga sätt. LÄS MER