Sökning: "patientsäkerhet bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden patientsäkerhet bemötande.

  1. 1. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Martin Löthberg; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; emergency department; treatment; emergency care; nursing; caring sciences; Patientupplevelser; akutmottagning; bemötande; akutsjukvård; omvårdnad; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige besöker cirka 1,6 miljoner personer 19 år eller äldre årligen akutmottagningar. En stor andel av klagomålen inom hälso-och sjukvård baseras på bemötandet där dåligt bemötande är förenligt med sämre patientsäkerhet, mer resurskrävande vård och sjukare patienter. LÄS MER

  2. 2. Synpunkter och klagomål från patient och närstående till vårdgivare via en e-tjänst : eHälsa som bidrar till kvalitetsförbättring och ökad patientsäkerhet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Pernilla Turunen Olsson; [2023]
    Nyckelord :Patient complaints; patient safety; eHealth; health informatics; interpersonal skills; HCAT; Patientklagomål; patientsäkerhet; eHälsa; hälsoinformatik; bemötande; HCAT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nya bestämmelser för klagomålshantering togs i bruk 2018 med syfte att stärka patienternas ställning och utveckla det systematiska arbetet med patientsäkerhet. En patient kan rapportera synpunkter och klagomål direkt till sin vårdgivare som är skyldig att ta emot ärendet och utreda vad som har hänt och vidta åtgärder. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelse av bemötande från vårdpersonal inom svensk akutsjukvård : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Hanna Sjödahl; Claudia Sjölén; [2023]
    Nyckelord :Communication. Encounters. Emergency care. Patients’ experience. Sweden.; Akutsjukvård. Bemötande. Kommunikation. Patienters upplevelse. Sverige.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom akutsjukvård föreligger ofta stora medicinska behov hos patienter, där luftvägar, andning och cirkulation kräver noga kontroll. Samtidigt behöver patienter även bemötas ur ett helhetsperspektiv, där empati och respekt för situationens skörhet utgör två grundstenar. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelser av bemötande på somatisk akutmottagning : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Ellen Rosenvinge; Vanna Sagerholm; [2023]
    Nyckelord :Care; Emergency Department; Health-Care Professionals; Patient Experience; Person-Centered Care; Bemötande; Hälso- och sjukvårdspersonal; Patientupplevelse; Personcentrerad vård; Somatisk akutmottagning;

    Sammanfattning : Bakgrund   Antalet patienter på akutmottagningar ökar globalt och patientsäkerhet rapporteras vara ett problemområde i hela världen. Miljön på akutmottagningen kännetecknas av hög arbetsbelastning, få resurser och lite tid. LÄS MER

  5. 5. Operationssjuksköterskors upplevelser av teamarbete på operationssalen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Therese Farhan Warsan; Helena Viveka Önsten; [2022]
    Nyckelord :Teamarbete; upplevelser; operationssjuksköterska; operationssal; kommunikation; patientsäkerhet.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Operationsteamet är ett multiprofessionellt team, där alla parter har en viktig roll i arbetet för att säkerställa patientsäkerheten och få till ett så bra resultat som möjligt för patienter. Ett välfungerande teamarbete på operationssalen bidrar till att öka patientsäkerheten, där operationssjuksköterskan har ett viktigt ansvar att leda arbetet och värna om patienten för att säkerställa god, säker vård. LÄS MER