Sökning: "patogent perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden patogent perspektiv.

  1. 1. Lärares förväntningar på skolsköterskor

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anna Jansons; Sofie Lundh; [2019]
    Nyckelord :Educator; health-promotion; KASAM; meaningfulness; nurse; Hälsofrämjande; KASAM; meningsfullhet; pedagoger; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskors uppdrag har förändrats med tiden. Uppdragets fokus har ändrats från ett patogent perspektiv till ett salutogent perspektiv, vilket innebär att fokus har ändrats från det sjuka till det friska. Samverkan med övrig personal på skolor är en förutsättning för att skolsköterskor ska kunna arbeta hälsofrämjande. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogens yrkesroll på gymnasiet : En kartläggning och analys av arbetsområden, framgångsfaktorer och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Dahlberg; Sofia Tillqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagog; yrkesroll; förebyggande; främjande; handledning; systemteori; sa-lutogent; patogent; framgångsfaktorer; hinder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring erfarenheter av specialpedagogens yrkesroll på gymnasiet. Den syftar till att bidra med exempel på specialpedagogers arbetsinsatser på olika nivåer samt att identifierar hinder och framgångsfaktorer i relation till den specialpedagogiska yrkesrollen. LÄS MER

  3. 3. Självskattad hälsa och kroppsbildsuppfattning : - En kvantitativ studie av gymnasieungdomar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Solita Palén; [2019]
    Nyckelord :Self-estimated health; body image; salutogenesis; health promotion; adolescents; Självskattad hälsa; kroppsbildsuppfattning; salutogenes; hälsofrämjande; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning inom ämnet kroppsbildsuppfattning har till största del utgått från ett patogent perspektiv. Fokus har utgjorts av att eliminera orsaker till en negativ kroppsbild, istället för att försöka förstå hur faktorer som bidrar till en positiv kroppsbild kan främjas, vilket vidare också leder till hälsofrämjande beteenden. LÄS MER

  4. 4. Vad är hälsa? : Gymnasieelvers syn och tolkningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Efraim Ström; André Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Idrott och Hälsa; Ämnesplan; Patogent; Salutogent;

    Sammanfattning : Aktuell studie är en kvalitativ undersökning vars syfte är att studera hur gymnasieelever tolkar begreppet hälsa, och hur deras reflektion kring begreppet liknar begreppets innebörd för styrdokumenten i ämnet Idrott och Hälsa. Studien har genomförts på en gymnasieskola, med tolv stycken elever från gymnasiets årskurs två, i genomförandet har fokusgruppsintervjuer använts som undersökningsmetod med fyra respondenter fördelat på tre fokusgrupper. LÄS MER

  5. 5. "Den psykiska hälsan är något vi sitter och pratar om att vi behöver förbättra" : En kvalitativ studie kring hur lärare i idrott och hälsa tolkar begreppet hälsa och dess koppling till kunskapskraven.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emelie Carlbom; Fanny Holmberg; Mikael Salén; [2019]
    Nyckelord :Hälsa; läroplansteori; kasam; hälsokorset; salutogent perspektiv; patogent perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur yrkesverksamma lärare i ämnet idrott och hälsa såg på delen hälsa i ämnet. Studien ämnade undersöka hur lärarna undervisade i hälsa, hur de tolkade begreppet hälsa och hur de såg på hälsan relaterat till ämnets kunskapskrav och centrala innehåll. LÄS MER