Sökning: "ped klass"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ped klass.

  1. 1. Dyslexi i skolan : En intervjustudie kring unga vuxnas upplevelse av sin tid i grund- och gynasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Johansson; [2018]
    Nyckelord :dyslexi skoltid unga vuxna upplevelse;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera vad, idag unga vuxna personer med dyslexi, har upplevt under sin tid i skolan. Resultatet kan sedan användas som verktyg i mötet med elever i skolan i dag. Intervjuerna genomfördes enskilt, spelades in och transkriberades. LÄS MER

  2. 2. – Se mig! Elevers upplevelser av skolans stödinsatser vid beteendeproblem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna-Karin Lilja; [2017]
    Nyckelord :beteendeproblem; dokumentstudie; elevintervju; extra anpassning; KASAM; mellanmänskliga relationer; relationell specialpedagogik; resursskola; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Att komma tillrätta med de beteendeproblem som förekommer i den svenska skolan ses av både många lärare, föräldrar och elever som en stor utmaning. Grundat i detta problem var studiens övergripande syfte att få en djupare förståelse för stödinsatser då en beteendeproblematik uppkommit. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier på gymnasiet : En studie om gymnasieelevers upplevelser av en inkluderande undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Nord; [2015]
    Nyckelord :högläsning; inkludering; gymnasieelever; läsförståelse; lässtrategier; lässtrategiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers upplevelser av den inkluderande undervisningsmetoden med lässtrategier. En undervisning som har fokus på textläsning och förståelse av text och är strukturerad utifrån vad som händer innan, under och efter läsning. LÄS MER

  4. 4. Du måste förstå det du läser, annars blir läsningen meningslös : En studie om tre lärares uppfattningar kring lässtrategier utifrån En läsande klass

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Charlotte Ericsson; [2015]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelse; inferenser; En läsande klass;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how teachers work with reading-comprehension strategies with the aid of the teaching material En läsande klass (A Reading Class). It explores the advantages and disadvantages that exist, and the grounds on which the material is used in the classroom. LÄS MER

  5. 5. Frågan om den samhällsnyttiga medborgaren : En analys av diskursen i utredningarna som föregick Lgy 70 och Lpf 94

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jonas Nilsson; Tommy Regin; [2014]
    Nyckelord :Discourse; Lgy 70; Lpf 94; Curriculum; Swedish upper secondary school; What’s the problem represented to be?-approach; View of humans; View of knowledge.; Diskurs; Lgy 70; Lpf 94; Läroplan; Gymnasiet; What s the problem represented to be?-approach; Människosyn; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftade till att undersöka skolpolitiken som låg till grund för Lgy 70 och Lpf 94. Specifikt fokus låg på att i utredningsmaterialet undersöka politikens styrande effekter genom att utifrån argumenten blottlägga dess människo- och kunskapssyn. LÄS MER