Sökning: "pedago"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet pedago.

  1. 1. Dialogbaserad konstpedagogik : En studie om flerstämmighet och dialogpedagogik i det konstpedagogiska rummet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lars Nordblomn; [2021]
    Nyckelord :konstpedagogik; dialogbaserat lärande; flerstämmig undervisning; interaktiv un- dervisning.;

    Sammanfattning : The study's ambition is to illustrate the conditions of dialogue and interaction in an art pedago- gical practice, it’s significance for both the students’ learning and the art educators' attitudes to- wards the students. It includes interviews with two art educators about their experience of inte- raction and dialogue in their daily work. LÄS MER

  2. 2. "Jag tror inte de har en susning om hur bra vi löst det" : undervisningsorganisationen för integrerade elever mottagna i grundsärskolan med undervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Burholm; [2019]
    Nyckelord :Co-teaching; curriculum for pupils with intellectual disabilities; inclusive classrooms; inclusive education; integrated pupils; intellectual disabilities; teaching organization; Grundsärskolans läroplan; medundervisning; inkluderande klassrum; inkluderande undervisning; intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsorganisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och rektorer organiserar undervisningen för den integrerade grund-särskoleeleven samt vilka förutsättningar för inkludering som finns. Med hjälp av klassrumsobservationer och in-tervjuer söktes svar på följande frågeställningar: Hur organiseras undervisningen, vilka förutsättningar för inkludering finns, hur beskriver lärare och rektorer samarbetet mellan lärare, resurspersoner och speciallärare samt vilken kunskap om grundsärskolan finns på skolorna? Teoretisk förankring utgörs av Lundgrens ramfaktorteori (1972), relationell pedagogik enligt Aspelin (2013) samt de specialpedagogiska perspektiven, individperspektiv och relationellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ett historieämne i förändring : En forskningssammanfattning om utvecklingen inom historieämnet under 1800- och 2000-talet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Marcus Haneskär; [2018]
    Nyckelord :Historieämnet; Läroböcker; Läromedel; Sekularisering; Didaktik; Pedago-gik; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska tidigare forskning som be-handlar historieämnets utveckling i den svenska skolan. Undersökningen kommer även att sammanfatta tidigare forskning som har behandlat relevanta påverkansfak-torer så som samhällelig sekularisering, politisk utveckling och didaktiska förändringar. .. LÄS MER

  4. 4. Barnsyn i förskolans dokument - En analys av hur pedagoger framställer barn och deras kompetens i skriftliga dokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Biljana Zlateva; [2018]
    Nyckelord :Barnsyn; Förskolepedagoger; Kvalitetsrapporter; Utvecklingssamtalsunderlag; Socialkonstruktivistisk;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur pedagoger framställer barn i kvalitetsrapporter och utvecklingssamtalsunderlag, som riktar sig till externa aktörer, vårdnadshavare och politiker. I mitt arbete har jag utgått från tre övergripande frågor. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens uppdrag Quick fix eller Helhetslösning?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ulla Jansson; Anette Ringnér; [2018]
    Nyckelord :Professions theory; school development; specialist s assignments; special pedago¬gical perspectives; tutorial; Handledning; professionsteori; skolutveckling; specialpedagogiska perspektiv; spe-cialpedagogens uppdrag;

    Sammanfattning : Inledning: Författarna har under sina fältdagar i utbildningen uppmärksammat att det finns olika åsikter och tankar om specialpedagogens uppdrag i verksamheterna bland pedagogerna. Spe­cialpedagogens uppdrag styrs på olika sätt beroende på ledning och vilka befogenheter speci­alpedagogen har i verksamheterna. LÄS MER