Sökning: "pedagog- föräldrar"
Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden pedagog- föräldrar.
1. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER
2. “Trygghet, trygghet är A och O” : En kvalitativstudie om inskolning i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Inskolning sker när ett barn börjar förskolan, för att vistelsen på förskolan ska vara bra krävs det trygghet för både barn och föräldrar. Inskolning väcker känslor för barn, föräldrar och pedagoger därför har jag valt att fördjupa mig i inskolning med hjälp av föräldrars och pedagogers tankar. LÄS MER
3. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER
4. “(...) alla kan läsa till vilket yrke som helst, men man måste ha den härfingertoppskänslan i sig som pedagog” : En studie om pedagogers resonemang om anknytning ochdess betydelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans utbildning ska varje individuellt barn erbjudas en lärorik och trygg vistelse, detta enligt förskolans styrdokument. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och utgå ifrån en helhetssyn på barnen utifrån omsorg, utveckling och lärande. LÄS MER
5. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER