Sökning: "pedagogens roll i leken"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade orden pedagogens roll i leken.

  1. 16. Fritidshemsbarnens lek – en studie om uppfattningar, engagemang och rum för lek på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ahmed Shekh Muhumed Halane; [2020]
    Nyckelord :In and exclusion; play; schoolyard; staff commitment; In och exkludering; lekar; skolgård; personalens engagemang;

    Sammanfattning : This study treats with The significance and meaning of playing among children in the leisure centers. An overview presents some of the research concerning childrens play in schoolyards. LÄS MER

  2. 17. Lekens betydelse för barns lärande - En intervjustudie om pedagogers synsätt på lekens betydelse för barns lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Steén; Ilona Rodriguez Salazar; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; förskola; pedagogens roll; pedagogers syn; vygotskij; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju; barns lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka pedagogers syn på barns lek i relation till lärande i förskolan samt vilken roll de anser sig ha för barns lärande genom lek. Vi vill även skapa en uppfattning om varför de anser att leken är betydelsefull för barn och barns lärande. LÄS MER

  3. 18. Vad ska pedagogen göra i leken? : Förskolebarns perspektiv på pedagogen i leken i en åländsk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :André Maximilian Mikael Karring; [2019]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; lek; pedagogens uppgift;

    Sammanfattning : Leken är det viktigaste elementet i förskolan. Merparten av de studier där man har undersöktpedagogernas deltagande, funktion eller roll i leken har gjorts från ett vuxenperspektiv och få studierhar gjorts ur barnens synvinkel. Det saknas svar på en mera konkret och öppen frågeställning, såsomvad pedagogen ska göra när barn leker. LÄS MER

  4. 19. Barns lek på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Wennerberg; [2019]
    Nyckelord :Fritidshemmet; Fritidspedagog; Lek; Sociala samspel;

    Sammanfattning : Syftet med min empiriska undersökning var att få en grundlig insyn i hur barnen leker på fritidshemmet samt hur pedagoger och barn interagerar med varandra. Hur barnen leker på fritidshemmet och rollen i pedagogiken i leken är de frågor jag valt som avser att svara mitt syfte. LÄS MER

  5. 20. Barn som inte leker : Vad kan vi på fritidshemmet göra för att upptäcka barn som har svårigheter med att samspela med andra samt hur vi kan bemöta de barnen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Florence Selo; [2019]
    Nyckelord :lekens betydelse; pedagogens roll; lekmetoder; samspel;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att belysa på de barn som har svårigheter med sitt sociala samspel och hur fritidspedagoger gör för att upptäcka och bemöta de barnen. Examensarbetet syftar även till att belysa lekens betydelse för barns sociala utveckling. LÄS MER