Sökning: "pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek.

  1. 1. Inomhusmiljön för de yngsta barnen på förskolan : - En studie kring miljöns betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sofia Johansson; Marie Emander; [2017]
    Nyckelord :Förskola; de yngsta barnen; inomhusmiljö; pedagogens roll; barnperspektiv; barns perspektiv; design för lärande och design i lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och synliggöra förskollärarnas uppfattningar kring inomhusmiljöns betydelse för barns lärande. Det handlar alltså om hur förskollärarna skapar förutsättningar för hur inomhusmiljön för de yngsta barnen under tre år anpassas och iordningställs för att ge förutsättningar till utveckling, lek och lärande. LÄS MER

  2. 2. Barns lek - ett socialt samspel : Pedagogers användning av olika samspelsformer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ulrica Franck; Ann-Charlott Johansson; [2013]
    Nyckelord :Barn; lek; förskola; samspel; barnsyn; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan kan vara en fantastisk arena för barn att lära känna andra barn på och få möjlighet att skapa sig kunskap och förståelse för andra människor. När barn träffas börjar de oftast leka på olika sätt, vilket utvecklar deras sociala samspel. LÄS MER

  3. 3. Pedagogernas betydande roll för barns lärande i matematik på förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Karoline Persson; [2012]
    Nyckelord :lek; samspel; lärande; pedagogens roll; rumsuppfattning; tal och räkning; sortering; grundläggande matematik; förskola; motivation; Reggio Emilia; dokumentation; stimulerande miljö och laborativt material;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att ta reda på hur sju pedagoger synliggör, stimulerar och skapar en miljö för matematisk stimulering och utveckling. Undersökningen gjordes med både observationer och intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Helt klart skogen" : Pedagogers syn på barnens-, pedagogens-, och miljöns roll för utveckling, lek och lärande i mötet med naturen i förskolan

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Nordin; Marie Lantz; [2012]
    Nyckelord :Förskola; utomhuspedagogik; natur; lärande i naturen; upplevelsebaserat lärande; lek; sinnen; samlärande; förskolans läroplan; hållbar utveckling; hälsa; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers syn på förskolebarns vistelse i naturmiljö. Undersökningen utgick från kvalitativa intervjuer, insamlade berättelser från pedagoger med ett eget naturintresse, om vilken betydelse naturvistelse kan ha för barns utveckling, lek och lärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek : En studie om hur barns lek kan utvecklas

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Carina Helgesson; Christina Henningsson; [2007]
    Nyckelord :Lek; lekutveckling; miljö; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Carina Helgesson & Christina Henningsson Pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek En studie om hur barns lek kan utvecklas The pedagogue’s role and the importance of the environments for the children’s play A study of how children’s play can develop Antal sidor: 34 Syftet med arbetet är att ta reda på hur sex pedagoger i förskolan kan stimulera och utveckla barnens lek. Våra frågeställningar är: vilken syn har pedagogerna på lek, hur pedagogerna kan bidra och förhålla sig för att utveckla leken samt vilken betydelse har miljön för barnens lek och hur kan pedagogerna utforma miljön så att den inspirerar till lek. LÄS MER