Sökning: "pedagogens syn inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden pedagogens syn inflytande.

  1. 1. Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Andersson; Maria Dalerstedt; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; fritidshem; delaktighet; inflytande; formellt inflytande; informellt inflytande; demokrati; ledarskap; Covid-19-pandemi;

    Sammanfattning : Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. LÄS MER

  2. 2. Lärande om demokrati och demokratifostran i leken : Pedagogers syn på hur de arbetar med barns inflytande och demokratifostran

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Marklund Knudsen; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; demokrati; demokratifostran; lek; pedagogens tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva pedagogers förhållningsätt till regeln, alla får vara med, utifrån hur pedagoger tolkar barns inflytande i arbetet med demokrati och demokratifostran. I studien genomförs tre semistrukturerade intervjuer med tre aktiva förskollärare, för att ta del av olika perspektiv som rör arbetet med demokrati och demokratifostran. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på barns inflytande och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; [2021]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; förskola; förhållningssätt; påverka;

    Sammanfattning : Barn har rätt till inflytande och delaktighet. Denna rättighet finns inskriven i Barnkonventionen- FN:s konvention om barnets rättigheter, likaså i förskolans läroplan. Förskolan skall fostra demokratiska medborgare, detta gör vi genom att visa barnen att deras röst är viktig. LÄS MER

  4. 4. Var sak på sin plats : En studie om pedagogers makt i förskolan i förhållande till eget intresse och syn på lärande och pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bellis Reijnow; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande och delaktighet; lärmiljö; makt; maktperspektiv; pedagogens självinsikt;

    Sammanfattning : Det finns många studier som utgår från barnperspektiv och makt, men färre som berör pedagogernas agerande utifrån ett maktperspektiv. Därför har jag valt att inrikta mig på material, plats och rum på förskolan, sett ur ett maktperspektiv med det psykosociala som bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolan utifrån ett pedagogperspektiv : En kvantitativ enkätstudie med 55 pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lova Bjernegård; Hanna Savilahti; [2019]
    Nyckelord :Empowerment; influence; postmodernism; preschool; Förskola; inflytande; makt; postmodernism;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få kunskap om vilket inflytande barnen har över verksamheten i förskolan utifrån ett förskollärar- och barnskötarperspektiv. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, menar att barnen har rätt till ett reellt inflytande i förskolan. LÄS MER