Sökning: "pedagoger som medupptäckare"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagoger som medupptäckare.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. “Så tänkte jag inte kemi då” : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger talar om kemi i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Petersson; Malin Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Kemi; Pedagoger; Socialkonstruktionism; Tolkningsrepertoar; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om kemi, vilket besvaras genom forskningsfrågan “Vilka tolkningsrepertoarer gällande kemi framträder i pedagogernas tal?”. Studien tar avstamp i ett problemområde där det finns en brist av forskning gällande kemi i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vad händer utomhus? : En observations- och intervjustudie om utomhusvistelsen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Weil; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lärande; pedagoger; utomhusvistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några pedagoger arbetar utomhus och hur de självauppfattar utomhusvistelsen på förskolan. Studien bygger på en kvalitativ undersökning medobservationer och intervjuer som metod för att samla in det empiriska materialet. LÄS MER

  4. 4. "Antingen så är man jätterädd för olyckor eller så vill man låta dem upptäcka världen" - en studie om förskollärares förhållningssätt till utmanande utomhusmiljöer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Nörell; [2017]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; miljöpsykologi; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utforska vilket förhållningssätt förskollärare har till förskolors utomhusmiljöer. Studien bygger på intervjuer med tre aktiva förskollärare på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Fri lek eller planerade aktiviteter? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hanna Nordgren; Josefin Nordgren; [2017]
    Nyckelord :Utelek; förskolan; natur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom tiderna har utevistelsen haft stor betydelse för förskolan och ses som en självklarhet i verksamheten. Vi pratar idag om att människan behöver komma tillbaka till naturen då vi har märkt att människor vistas mindre i naturen idag. LÄS MER