Sökning: "pedagogernas syn på matematik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pedagogernas syn på matematik i förskolan.

  1. 1. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER

  2. 2. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 3. "Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Bjermquist; [2016]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; sinnen; motorik; lek; hälsa; medforskare; väder; matematik; naturvetenskap; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar omhur utomhuspedagogik kan påverka barnens utveckling och lärande iförskolan. För att ta reda på detta har jag använt mig utav en kvalitativ studiemed intervjuer som metodval. Intervjuerna har genomförts med fyrapedagoger på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Ohlzon; Regina Ritscher; [2016]
    Nyckelord :popular culture; literacy; preschool; teaching; populärkultur; litteracitet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER