Sökning: "pedagogers anmälningsplikt - barn som far illa"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pedagogers anmälningsplikt - barn som far illa.

  1. 1. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  2. 2. “Var går gränsen?” : En kvalitativ studie om pedagogers tankar kring anmälningsplikten när barn far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Nilsson; Josefine Hansen; [2021]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; barnperspektiv; formellt förhållningssätt; handlingsutrymme; resonerande förhållningssätt; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer öka förståelsen kring pedagogers tankar gällande anmälningsplikt vid oro om att barn far illa. I bakgrund och begreppsdefinitioner tydliggörs vad begreppet barn som far illa innebär. LÄS MER

  3. 3. ”Det gäller att inte fega ur” : pedagogers berättelser om hur de går tillväga när de upptäcker, misstänker eller får kännedom om barn som far illa

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Arnesson; Marie Sjöstrand; [2017]
    Nyckelord :Förskola; anmälningsplikt; förskollärare; pedagog; socialtjänst; handlingsplan; förskolechef; barn som far illa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur förskollärare agerar om de upptäcker, misstänker eller får kännedom om barn som far illa, samt hur de uppfattar anmälningsplikten och vilket stöd som pedagogerna erbjuds när de gör en anmälan. För att få reda på detta har vi förutom forskning och litteraturstudier även intervjuat fem stycken verksamma förskollärare och två stycken verksamma förskolechefer på två olika förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Anmälningsplikt i förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rongelid Maria; [2016]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; fara illa; etik; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Självständigt examensarbete angående svenska pedagogers lagstadgade skyldighet att anmäla misstanke om barn som far illa till svensk socialtjänst samt attityder och värderingar kring detta fenomen. ... LÄS MER

  5. 5. Pedagogers förhållningssätt till anmälningsplikten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Uno Kling; [2014]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; lärares yrkesetik; samverkan; juridik för pedagoger;

    Sammanfattning : Jag har i denna studie genomfört intervjuer med pedagoger kring hur deras förhållningssätt till anmälningsplikten är. Anmälningsplikten grundar sig i socialtjänstlagen och innebär att man i verksamheter som arbetar med barn ska anmäla vid misstanke om att barnet far illa. LÄS MER