Sökning: "pedagogers engagemang"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden pedagogers engagemang.

  1. 1. Barns språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Asraa Mohammad Ali; [2024]
    Nyckelord :Förskola; barn; flerspråkighet; förhållningssätt; likvärdighet; språkutveckling; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga barn inom förskolan, samt hur pedagogerna arbetar för att främja barnens språkutveckling. En kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskolan har varit en inspirationskälla och till hjälp i mitt examensarbete. LÄS MER

  2. 2. Barns röster i en digitaliserad värld.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carl Hedin; Tommy Henriksson; [2023-12-07]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Digital kultur; Digitalisering; Digitala artefakter; Medieanvändning; Barndomssociologi; Fritidshemmet; Elevers digitala intressen; Praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks elevers digitala intressen ur ett barndomssociologiskt perspektiv med stöd i teorier om praktikgemenskaper. Syftet med undersökningen är att lyfta barns perspektiv på hur vad deras digitala intressen kan erbjuda i form av sociala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Lärmiljön som en tredje pedagog

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Bringeland; Hanna Dehlin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Lärmiljö; möjliggörare; barnperspektiv; barns perspektiv; aktörskap; tillgänglighet och tredje pedagog;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på fritidshemmets begränsande förutsättningar i att driva en fritidsverksamhet och pedagogers1 upplevda svårigheter med att uppfylla uppdraget. Fritidshemmets underordnad i förhållande till skolan, kan leda till att pedagoger ses som resurser och att skolans utrymmen blir en förhandlingsfråga. LÄS MER

  4. 4. (AKK)TIVA PEDAGOGER : Pedagogers syn på och arbetemed alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pantzare; [2023]
    Nyckelord :Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; självkompetens; utbildning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur verksamma pedagoger inom förskolan ser på och arbetar med alternativ och kompletterande kommunikation, samt vad som påverkar arbetet. Studien har en kvalitativ ansats där fyra verksammapedagoger i förskolan intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Förskolan - en arena för fysisk aktivitet? : En kvantitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbete med fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Karlsson; Sabina Löfvander; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; preschool teacher; childrens health; environment; frame factor theory; Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; barns hälsa; miljö; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är en betydelsefull faktor för människors psykiska och fysiska hälsa. I dagens samhälle har stillasittandet ökat och den fysiska aktiviteten minskat. Mer än 85% av barnen i Sverige går i förskolan vilket gör förskolan till en betydande plats för barn att vara fysiskt aktiva på. LÄS MER