Sökning: "pedagogers förhållningssätt i konflikter"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden pedagogers förhållningssätt i konflikter.

  1. 1. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på lekens betydelse för lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mika Lundin; Felicia Vallgren; [2021]
    Nyckelord :Pedagogers syn; empirisk studie; lek; lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få syn på pedagogers uppfattningar om hur deras handlingar och ställningstaganden i barns lek får betydelse för hur barn lär sig i leken. Denna empiriska studie har sin grund i att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse för lärande. Den har genomförts genom intervjuer vid nio olika tillfällen. LÄS MER

  3. 3. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sara Lundström; Anna Råberg; [2019]
    Nyckelord :communication; conflicts; conflict management; conflict management models; constructive; democracy; discourse; holistic; implementation; meaningful; preschool; social sustainability; thought styles; value base; value education; demokrati; diskurs; förskola; holistisk; implementering; kommunikation; konflikter; konflikthantering; konflikthanteringsmodeller; konstruktiv; meningsskapande; tankestilar; social hållbarhet; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Fröken, vi behöver din hjälp! : Pedagogers bemötande i barns konflikter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rasmuz Hasseb; Johanna Lehtonen; [2018]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; bemötande; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg och lärorik miljö för alla barn. Barnen ska erbjudas möjligheter till att utveckla sin sociala förmåga genom att få stöd av pedagoger i sin kommunikation och samspel med andra. LÄS MER

  5. 5. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, eller? -En studie om makt och omsorg i pedagogers konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Svensson; Emelie Martinez; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Konflikt; konflikthantering; makt; omsorg; pedagog;

    Sammanfattning : Under en dag på en förskola, vilken förskola som helst, förekommer flera konflikter mellan olika parter. Läroplanen för förskolan, som förskolans verksamhet är ålagd att följa, beskriver att förskolan ska sträva efter att barn utvecklar sin förmåga att hantera konflikter. LÄS MER