Sökning: "pedagogers livsvärldar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pedagogers livsvärldar.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. “Det gäller att vara flexibel och påhittig” : En fallstudie om fenomenet “alla får vara med”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Atout; Emelie Persson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: begreppet “alla får vara med”; fenomenologi och livsvärld; strategier och tekniker;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte är att undersöka vilka strategier och tekniker pedagoger beskriver att de använder sig av för att inkludera alla barn i leken med utgångspunkt i begreppet “alla får vara med”. Varför vi har valt att fokusera på pedagogers förhållningssätt till barns lek är för att vi vill synliggöra vilka strategier och tekniker pedagoger beskriver att de förhåller sig till när de ska inkludera barn i lek. LÄS MER

  3. 3. När livsvärldar möts : En kvalitativ studie om interkulturella frågors plats i pedagogers upplevda verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tina Maud Styve; Tove Fernández; [2019]
    Nyckelord :Daily world; interculturality; Södertörn University; preschool; phenomenology; Livsvärld; interkulturalitet; Södertörns högskola; förskola; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about the preschool pedagogue’s perspective, values and way of thinking in terms of interculturality. Furthermore, to then compare this knowledge in relation to Södertörn University intercultural profile. Above this, we want to differentiate what can happen between the two. LÄS MER

  4. 4. Yoga och barn : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av att yoga med barn i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Åbjörk; Sara Åsén; [2017]
    Nyckelord :Yoga; Förskola; Pedagog; Fenomenologi; Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på de olika effekter som yoga tycks ha för barns välmående, men det har varit ont om undersökningar som visar pedagogers upplever avseende yogans effekt i arbetet med barn. Vårt syfte med studien var därför att undersöka pedagogers upplevelser av att arbeta med yoga och barn i förskoleålder. LÄS MER

  5. 5. Vem synliggörs i förskolans verksamhet? Och i så fall hur? : En studie om genusmönster i pedagogers förhållningssätt till de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :De yngsta barnen; Genus; Genusmönster; Lek; Pedagogers förhållningssätt; Samtal; Småbarnsavdelning; Synliggörande;

    Sammanfattning : I denna uppsats har syftet varit att finna genusmönster i pedagogernas förhållningssätt gentemot de yngre barnen, 1-3 år, i samtals- och leksituationeri en inomhusmiljö. Studien är inspirerad av den etnografiska metoden, vilket innebär att man intresserar sig för andras livsvärldar. LÄS MER