Sökning: "pedagogers röster"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden pedagogers röster.
16. ”Jag hämtar papper” : Några pedagogers agerande i mötet med barns spontana bildskapande i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningBildskapande är en vardaglig aktivitet som sker i den svenska förskolan. Den kan ske i aktiviteter som i förväg har planerats av pedagoger eller på barns initiativ under den fria leken. Barn kan uttrycka tankar och känslor genom sitt bildskapande (Karlsson Häikiö 2012, s. 104). LÄS MER
17. "Det är matematik, allt detta" : En studie som närmar sig barns perspektiv på matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet är att närma oss barnens perspektiv på matematik och göra barnens röster hörda genom att synliggöra vilka matematiska handlingar de ger uttryck för, samt studera vad som ligger till grund för deras handlingar. Våra forskningsfrågor är: Vilka matematiska handlingar använder sig barnen av? Hur kommer dessa matematiska handlingar till uttryck? Vad kan barnens matematiska handlingar bero på? Det finns relativt lite forskning om matematik i förskolan där forskaren närmar sig barnens perspektiv. LÄS MER
18. Inspelad musik i förskolan Med anpassning till barns röster och dess förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera användandet av inspelad musik i förskolan, dels ur ett röstergonomiskt perspektiv i relation till tonarter och tonomfång och dels ur ett musikdidaktiskt perspektiv.För att besvara syftet har vi valt att undersöka pedagogers respektive barns val av inspelad musik i förskolan i förhållande till ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
19. Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare forskning har fokuserat på förskolor. LÄS MER
20. Små fötters steg in i förskolans värld – anknytningens betydelse för det lilla barnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med min studie var att, med avstamp i anknytningsteorin, undersöka vikten av att skapa trygga relationer under inskolningen samt att synliggöra eventuella hinder för detta i förskolans praktik. Genom förskollärares röster ville jag även undersöka vilka för- och nackdelar det kan finnas med olika så kallade inskolningsmodeller med koppling till begreppen trygghet och anknytning. LÄS MER