Sökning: "pedagogers röster"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden pedagogers röster.

  1. 21. Demokratiarbetet med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Lindahl; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; kommunikation; de yngsta barnen; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : För att söka ge en tydligare bild av vilka variabler som, utifrån pedagogernas uppfattningar, kan utgöra förutsättningar för arbetet med demokrati och värdefrågor med de yngsta barnen i förskolan analyseras resultatet som grundar sig på pedagogers utsagor. Syftet med arbetet är att åskådliggöra på vilket sätt pedagoger förhåller sig till och implementerar demokratiuppdraget i arbetet med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Delaktighet och inflytande för de yngsta förskolebarnen - Ur en förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI förskolans läroplan uttrycks barnens rättigheter till inflytande och delaktighet samt attbarnen ska få ta del av ett demokratiskt klimat. Studiens syfte är att synliggöra förskollärarestankar och uppfattningar kring vad demokrati, inflytande och delaktighet kan vara iförhållande till de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers upplevelser av specialpedagogisk handledning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jeanette Hammer Lazic; Annika Ziegler Kruse; [2013]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; postenkät; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : SammanfattningKruse Ziegler, Annika & Lazic Hammer, Jeanette (2013). Pedagogers upplevelser av specialpedagogisk handledning i förskolan.( Educators´experiences of special educators´instruction in preschool.). LÄS MER

  4. 24. Vems röster hörs mest? – En kvalitativ studie om pedagogers införlivande av elevinflytande Whose voices are the most important? – A Qualitative Study of Pedagogues Incorporation of Student Participation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anja Ek; Linda Nyman; [2011]
    Nyckelord :Deliberativa samtal; Elevinflytande; Kommunikation; Pedagogiska redskap;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur de intervjuade pedagogerna arbetar med elevinflytande i deras olika verksamheter. Intresset ligger i att undersöka pedagogernas olika synsätt samt de eventuella pedagogiska redskap som de har att tillgå, det vill säga hur de gör när de införlivar elevinflytande. LÄS MER

  5. 25. Undervisning på förstärkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Wisti; [2011]
    Nyckelord :didaktisk anpassning; förstärkta gymnasieprogram; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik; scaffolding; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Titel: Undervisning på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning(Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders – Eight Pedagogues’ voices about Didactic Adaptation)Författare: Karin WistiTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå (15hp)Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie LeijonProgram: Specialpedagogprogrammet vid Malmö HögskolaDatum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie är ett försök att fånga in och beskriva de diskurser som råder bland lärare som undervisar på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstå pedagogernas förhållningssätt och den rådande diskursen på fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förståelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ges möjlighet att prestera utifrån faktisk förmåga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. LÄS MER