Sökning: "pedagogers syn på lek i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden pedagogers syn på lek i förskola.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Janina Kariniemi; [2024]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. LÄS MER

  3. 3. Barns konflikter i den fria leken : Utifrån pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hanna Lahger; Sophia Tobiasson; [2023]
    Nyckelord :Lek; fri lek; barns konflikter; förskola; pedagogers syn; konflikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att 86 procent av alla barn i Sverige (1-5 år) är inskrivna på förskolor. Barn spenderar mer än hälften av vistelsetiden på förskolan åt fri lek. Fri lek är något barn i förskolan ägnar sig åt dagligen, den ses ofta som en lustfylld aktivitet där barnen som deltar får ett socialt utbyte och gemenskap. LÄS MER

  4. 4. “Vill du dega?” : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Svanberg; Ida Vikström; [2023]
    Nyckelord :Barns lek; förskola; förutsättningar; lekroller; observation; pedagogers förhållningssätt; pedagogers medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa pedagogers förhållningssätt i barnens lek och utifrån det bidra med kunskap till pedagoger så att de kan reflektera över sitt eget förhållningssätt. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi observerat pedagogers förhållningssätt gentemot leken i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers ställningstagande i den fria leken : En studie utifrån pedagogers roll och närvaro i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fahreta Karadolami; Benedetta Morise; [2023]
    Nyckelord :Barn; fri lek; närvaro; pedagog; makt och styrning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogens syn på deras roll och närvaro i den fria leken. Frågeställningar berör pedagogers roll i den fria leken samt hur pedagoger resonerar kring sin närvaro i den fria leken. Studien grundar sig i Foucault teori om makt och styning. LÄS MER