Sökning: "pedagogers uppfattningar och funderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pedagogers uppfattningar och funderingar.

  1. 1. "När man är uppe i himlen, då flyger man inte ner igen" : Kvalitativa intervjustudier om pedagogers uppfattningar av att möta barns frågor om döden samt hur barn resonerar om döden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :My Notter; Sandra Petersson Medina; [2019]
    Nyckelord :död; barns och pedagogers uppfattningar; bemötande; beredskap; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers uppfattningar av att möta barns frågor och funderingar om döden samt att ta reda på hur barn resonerar om dessa frågor. Intresset för att skriva om ämnet döden väcktes genom en nyfikenhet för hur barns frågor om döden bemöts av pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända barn i den öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Larsson; Sandra Olsson; [2017]
    Nyckelord :nyanlända barn; öppna förskolan; pedagogers uppfattningar och funderingar;

    Sammanfattning : Abstract Med tanke på den senaste flyktingströmmen som drabbade Sverige år 2015 så antar vi att allt fler nyanlända barn kommit till de öppna förskolorna. Därmed vill vi undersöka pedagogernas förhållningssätt och uppfattningar kring inkludering av nyanlända barn på en öppen förskola. LÄS MER

  3. 3. Mötesplats snarare än en pedagogisk aktivitet : pedagogers uppfattning om samlingens betydelse för barns lärande i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erica Bengtson; Ingrid Fransson; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; samling; lärande; barns intresse; vikänsla; gemenskap; mötesplats; variation; betydelse; pedagoger; iscensättning pedagogisk aktivitet;

    Sammanfattning : Studien handlar om vad pedagoger anser är syftet med samling i förskolan men även vadsamling har för betydelse för barns lärande. Studien tar också upp hur pedagoger utformar ochplanerar en samling och varför de anser samling är en betydelsefull aktivitet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Det är lättare att liksom lära sig om vissa saker ute för att det finns där” : En kvalitativ studie om hur pedagoger ser på barns lärande utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Bernström; Josefin Nystedt; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; förskollärare; barn; lärande;

    Sammanfattning : I denna rapport redovisas hur fyra förskollärare arbetar mot läroplanens mål utomhus, vad förskollärarna uppfattar som för- och nackdelar med att arbeta mot läroplanens mål utomhus, samt hur de uppfattar att de utnyttjar utomhusvistelsen för att arbeta mot läroplanens mål. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lärande utomhus i en förskolekontext. LÄS MER

  5. 5. Högläsning : En studie om pedagogers uppfattningar av högläsningens betydelse i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; pedagog; samtal; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka pedagogers uppfattningar av vilka möjligheter och strategier som förekommer i arbetet med högläsning. I studien bearbetas två frågeställningar: Vilka uppfattningar har pedagoger kring högläsning som redskap i barns språkutveckling samt vilka möjligheter och strategier finns för pedagogers uppfattningar att omsättas i en högläsningssituation. LÄS MER