Sökning: "pedagogical situation"
Visar resultat 11 - 15 av 159 uppsatser innehållade orden pedagogical situation.
11. Mamma som fotbollstränare : En intervjustudie av hur det är att vara både mamma och fotbollstränare till sitt barn
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Föräldratränare spelar en avgörande roll för att föreningsfotboll för barn och ungdomar ska kunna bedrivas. Tidigare forskning har visat att det finns en särskild brist på mammatränare inom vissa mer historiskt mansdominerade idrotter, där fotboll utgör ett tydligt exempel. LÄS MER
12. Hur kommunicerar rektorer och verksamhetschef? : En kvalitativ studie om hur rektorer och verksamhetschef kommunicerar i den kommunala ledningsgruppen för rektorer
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study aims to examine how principals and superintendents communicate in their management team and is based on the two questions 1) How does communication take place in the principal’s group based on the aspects structure, culture, to each other and style? 2) What opportunities and challenges do their ways of communicating bring? From a historical perspective, principals’ assignments have changed over time. More precise in today's Sweden, there are often one or more principals per school, unlike year 1290 when there was one principal in the country (Ullman, 1997). LÄS MER
13. The Gendered Envisionments Of Reading The Poet X : Understanding Students' Meaning Making in Swedish EFL Classrooms
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay applies theories from gender studies and reader response to Elizabeth Acevedo’s The Poet X (2018). The essay discusses diversity in meaning making by investigating differences in creating envisionments. The aim is to unmask the differences in reading to improve and direct teaching practices in EFL classrooms. LÄS MER
14. Att förmedla en helhet : Samspel och inlevelse inom kulturskolans teaterundervisning – en didaktisk studie
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att förstå och synliggöra en del av det didaktiska arbetet i teaterundervisningen inom kulturskolan genom drama- och teaterpedagogers uppfattningar av begreppen samspel och inlevelse och hur de relaterar till den pedagogiska praktiken. Didaktisk forskning för teaterämnet inom denna kontext är näst intill obefintlig. LÄS MER
15. ”Inte som att läsa hemma direkt” : Faktorer som påverkar besökares tillgänglighet till introducerande konstutställningstexter
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This thesis investigates the factors that influence whether visitors to art exhibitions experience accessible introductory art labels or not. From the need of making art exhibitions and their communication available to more people of society the aim with this study is to increase awareness about the factors that influence accessibility and generate ideas about useful theory concerning accessible labels. LÄS MER