Sökning: "pedagogik 2015 LIU"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden pedagogik 2015 LIU.
1. Lärares upplevelser och reflektioner kring matematiksvårigheter : - En intervjustudie om lärares dagliga arbete kring matematiksvårigheter i med och motgång
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Barns matematiska utveckling börjar redan i spädbarnsåldern. När eleverna kommer till skolan kommer de med skilda förkunskaper, förutsättningar och behov. Utifrån detta bör undervisningen inte utformas lika för alla elever. LÄS MER
2. Utomhusmiljöer i barnböcker : En analys av hur utomhusmiljö framställs i bilderböcker för barn
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Masteruppsatsen syftar till att bidra med kunskap kring hur utomhusmiljö framställs i bilderböcker för barn. Detta med utgångspunkt att granska vilka föreställningar av utomhusmiljö, men också vilka föreställningar kring barn och barndom, som synliggörs i bild och text, i framställningar av utomhusmiljö för barn. LÄS MER
3. Jag lyssnar gärna på dig : Fokus på ett relationsorienterad ledarskap vid arbetsmiljöarbete
M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Studiens syfte är att studera hur arbetsorganisationer förhåller sig till arbetsmiljöföreskrifterna AFS 2105:4 och AFS 2001:1 och hur ledare utövar arbetsmiljöarbete i praktiken. För att studera detta har vi genomfört intervjuer och använt en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER
4. Gränskontroller i Sverige : En diskursanalys av hur det argumenterades kring svenska gränskontroller i svenska tidningar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien är att generera förståelse för hur verkligheten konstrueras genom skriftliga politiska debattartiklar. Diskursen som undersöks i studien är de gränskontroller som Sveriges regering införde den 18 december 2015. LÄS MER
5. Att arbeta med matematiksvårigheter i tidiga skolår : Lärares undervisningsmetoder i klassrummet
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Matematik beskrivs som ett viktigt ämne och matematiska kunskaper är viktiga inte minst i vardagslivet. Redan vid tidig ålder är det viktigt att barn stimuleras och utvecklar grundläggande kunskaper och flera forskare påtalar vikten av att barn utvecklar en god taluppfattning då den utgör grunden för fortsatt lärande och utveckling i matematik. LÄS MER