Sökning: "pedagogik Ltu"

Visar resultat 1 - 5 av 197 uppsatser innehållade orden pedagogik Ltu.

  1. 1. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Pettersson; Emma Ölund; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kommunikation; samspel; specialpedagogik; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Litteraturundervisning i gymnasieskolan: En samling av lärares åsikter om läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Ida Lantto; [2023]
    Nyckelord :Literature; curriculum; teachers; swedish; upper secondary school; Litteraturundervisning; läroplan; lärare; svenska; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade ge en inblick i hur lärare använder sig av läroplanen i litteraturundervisningen i ämnet svenska och deras åsikter om detta. Studien samlade in data via en enkät och intervjuer med lärare som arbetar som svensklärare i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Feministiska perspektiv i klassrummet : – en insyn i svensklärares arbete med skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Malmström; [2023]
    Nyckelord :Genusstudier; svenskämnet; feminism; undervisning; gymnasieundervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en del av skolans värdegrund. Feminism, ett svårtolkat begrepp kan tyckas, har nära kopplingar till jämställdhet, särskillt ur ett historiskt perspektiv. Det historiska och nutida perspektivet på feminism och jämställdhet utgör en väv sammanflätad av litteratur, språk och samhälleliga tankar och idéer. LÄS MER

  4. 4. Tydliggörande pedagogik - vision eller verklighet? : En kvalitativ studie med fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anki Forsman; Amanda Pekkala; [2023]
    Nyckelord :förskola; inkludering; specialpedagogik; tydliggörande pedagogik; tydliggörande verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan, med syfte att bidra med kunskap om hur denna pedagogik tillämpas i förskolans vardagliga arbete. Utgångspunkten var en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingen utgick från strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”Verksamheten är vi proffsen på, men barnet är föräldern proffs på” : En kvalitativ studie om förskollärares positioneringar under inskolning av nya barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Bergström; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; inskolning; positionering; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera förskollärares positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare under inskolning av nya barn i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt var positioneringsteorin, och datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma förskollärare på avdelningar för yngre barn. LÄS MER