Sökning: "pedagogik Stockholms universitet 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden pedagogik Stockholms universitet 2011.

  1. 1. Lärandet under en utbytestermin och dess användbarhet senare i arbetslivet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Haraldson; [2021]
    Nyckelord :Exchange studies; study abroad; lifelong learning; formal learning; non-formal learning; informal learning; working life.; Utbytesstudier; utbytestermin; livslångt lärande; livsvitt lärande; formellt lärande; icke-formellt lärande; informellt lärande; arbetsliv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelse kring studenters uppfattningar om vad de utvecklat och lärt sig under deras utbytestermin på universitetet, för att sedan skapa kunskap och förståelse för hur användbart det de lärt sig varit ute i arbetslivet, samt att analysera vilken sorts lärande som är relevant i relation till utbytesstudier och arbetslivet. Den teoretiska utgångspunkten var livslångt och livsvitt lärande (Jackson, 2011; Jarvis, 2007) där fokus ligger på att lärande kan ske i olika miljöer och olika åldrar. LÄS MER

  2. 2. COVID-19 implications of change on higher education course design : A mixed methods approach

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Ines Rodriguez Hernandez; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; Course design; Teachers; Higher education; Change; Implications; Challenges; Opportunities; Experiences; Course delivery; Digitalization; Educational technologies;

    Sammanfattning : As previous research has suggested, the COVID-19 pandemic has brought implications for different fields, in which higher education is not an exception (Blankenberger & Williams, 2020; Bidwell et al., 2020; Dhawan, 2020). LÄS MER

  3. 3. Konsten att balansera : Waldorflärares uppfattningar om kunskapsbedömningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elina Dagaris; [2020]
    Nyckelord :Utbildning; professionalism; kunskapsbedömningar; waldorfpedagogik; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie rör waldorflärares uppfattningar om kraven på och arbetet med kunskapsbedömningar, samt vilken betydelse dessa har för lärarnas professionella handlingsutrymme, mot bakgrunden av ökade krav på mätbarhet i utbildning. Tio waldorflärare, verksamma på högstadiet, har intervjuats och en tematisk analys (Braun & Clarke, 2006) av deras berättelser har gjorts. LÄS MER

  4. 4. Att förstå sitt lärande : En pilotstudie av högstadieelevers uppfattningar om metakognitiva frågor i ämnena bild och svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Vossman Strömberg; [2018]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive thinking; metacognitive questions; metacognitive strategies; learning to learn; feedback; self-regulation; formative assessment; learning strategies; visible learning; metakognition; metakognitivt tänkande; metakognitiva frågor; metakognitiva strategier; lära att lära; återkoppling; feedback; självreglering; formativ bedömning; inlärningsstrategier; synligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med pilotstudien är att pröva hur rekommenderade metoder för att uppmuntra elevers metakognitiva tänkande kan användas. Metakognition handlar om ”att lära att lära” och är relaterat till begrepp såsom återkoppling, självreglering och formativ bedömning. LÄS MER

  5. 5. “Man kan ju inte vara kunnig innan man fått en chans att lära sig” : En studie om byggbranschens upplevelser av yrkeselevers yrkeskunnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Iréne Blank; Magdalena Fridén; [2017]
    Nyckelord :Vocational Program; vocational skill; competence; school reform of 2011; guiding counseling; Yrkesprogram; gy11; gymnasiereform; kompetens; studie- och yrkesvägledare; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur praktikhandledare inom bygg- och anläggningsprogrammet uppfattar byggelevers yrkeskunnande och om de upplever någon skillnad i yrkeskunnandet mot före gymnasiereformen 2011. Studie- och yrkesvägledare fungerar som en länk mellan eleverna och branscherna där det är viktigt för vägledaren att ha kännedom om branschernas synsätt. LÄS MER