Sökning: "pedagogik aktionslärande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden pedagogik aktionslärande.

  1. 1. Interaktionslärande : Praktiska erfarenheter i förhållande till pedagogik, i en samhällskunskapsgymnasiekontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Sandsjö; [2020]
    Nyckelord :Social Science; Civics; Pedagogy; methodology; action; reflection; experience; wicked problems; debate; Samhällskunskap; pedagogik; metodik; aktionslärande; reflekterad erfarenhet; kommunikativt handlande; lömska problem; debatt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker en föreslagen pedagogisk metod, interaktionslärande, med fokus på elevens livsvärld genom en undersökt reell situation baserad på erfarenhet, materialitet och ömsesidighet i olika former. Metodiken appliceras och reflekteras kring i en fortsättningskurs i samhällskunskap på ett svenskt gymnasium, bland annat genom en praktiskt genomförd övning med påföljande intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Drömförskolan : En studie om hur pedagogiskt ledarskap utvecklas genom aktionslärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Nina Rapinoja Johansson; Tinna Stefansdottir; [2010]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; reggio emilia; ledarskap; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : BAKGRUND: För att utveckla en skapande verkstadsverksamhet där barnet står i centrum, i egenskap av en kompetent individ, måste ledarskap och grupprocesser kritiskt granskas. Genom pedagogisk dokumentation synliggörs problemområden att förändra och utveckla. LÄS MER

  3. 3. Genusmedveten pedagogik i förskolan - aktionslärande en möjlig väg

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Johansson; [2007]
    Nyckelord :Aktionslärande; Genusmedvetenhet i förskolan; Reflektion;

    Sammanfattning : Jag har i denna uppsats skrivit om hur mitt arbetslag på förskolan med hjälp av aktionslärande som metod har startat ett förändringsarbete mot ett mer genusmedvetet pedagogiskt arbetssätt. Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vårt agerande och bemötande gentemot flickor och pojkar. LÄS MER

  4. 4. Storyline som metod för skolutveckling : Fyra pedagogers uppfattningar om måluppfyllelse genom storyline

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Eva Hansson; [2007]
    Nyckelord :Storyline; måluppfyllelse; styrdokument; skolutveckling; aktionslärande; hermeneutik; pedagogik; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på om storylinemetoden ger måluppfyllelse mot grundskolans styrdokument och om storylinemetoden kan främja skolutveckling. Un-dersökningen gjordes inom ramen för aktionslärande. Med skolutveckling som mål kan man i ett aktionslärande knyta samman yrkespraktik och teori. LÄS MER