Sökning: "pedagogik barn piaget vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogik barn piaget vygotskij.

  1. 1. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER

  2. 2. Samlärande i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elinne Leanderson-Andréas; [2013]
    Nyckelord :peer tutoring; music; eurhythmics; music education in groups; cooperation.; samlärande; musik; rytmik; musikundervisning i grupp; samarbete;

    Sammanfattning : I denna uppsats syftar jag till att undersöka hur, när och på vilka sätt samlärande kan ske i musikundervisning. Genom observationer och intervjuer på barn undersöks hur och på vilket sätt barn lär av varandra på musiklektioner. LÄS MER

  3. 3. Barnets inflytande och demokratiska rättigheter i förskolan : en intervjustudie gjord på två olika förskolor utifrån några av förskollärarnas och barnens upplevelser gällande demokrati och barnets inflytande i verksamheten

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Valler Torngren; Jonna McManus; [2013]
    Nyckelord :Förskollärare; pedagogik; barnsyn; barns perspektiv; intervjustudie; läroplan; Montessori; Vygotskij; Piaget;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) säger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förståelse för vad demokrati innebär. Förskollärarens roll är därför värdefull och förskolläraren bär ett stort ansvar för att främja barnets egna åsikter, att påverka sin situation, färdighet att ta eget ansvar samt förmågan att samarbeta (Skolverket, 2010). LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling : En studie omkring samspel och kommunikation mellan barn och föräldrar.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Maria Holmkvist.Sassner; Malin Johansson; Annika Åhsberg; [2007]
    Nyckelord :Språkutveckling; kommunikation; samspel; Piaget; Vygotskij;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur samspel och kommunikation kan se ut mellan barn och deras föräldrar och vad föräldrar gör hemma för att stödja och stärka sitt barns språkutveckling. Dessutom vart föräldrar vänder sig för att hämta information om sitt barns språkutveckling och med sin eventuella oro. LÄS MER

  5. 5. Museipedagogik på Statens Museum for Kunst : En undersökning om utveckling av sätt att se och förstå konstverk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Thomas Rosendal; [2005]
    Nyckelord :pedagogik; lärande; seende; konst; museiguide; kännarskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar upp museipedagogik på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. Eftersom det är ett konstmuseum handlar pedagogiken om konstpedagogik men också om pedagogik som står i relation till skolan. De pedagoger som tas upp är de som varit speciellt inflytelserika för 1900-talets skola och undervisning. LÄS MER