Sökning: "pedagogik dubbelt syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pedagogik dubbelt syfte.

  1. 1. Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykman; Klara Gellerstam; [2023-10-19]
    Nyckelord :Barns identitetsarbete; utbildningskontext; fritidshemmets verksamhet; lärares betydelse;

    Sammanfattning : Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara. Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och med att platser där de spenderar mycket av sin tid. I denna litteraturöversikt kopplas identitetsarbete samman med olika utbildningskontexter. LÄS MER

  2. 2. Normkritiska barnböcker : En studie om könsmönster i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Liridona Tahiri; [2019]
    Nyckelord :genus; bilderböcker; normkritik; könsroller; förskola; multimodalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund Denna undersökning grundar sig på tidigare forskning samt litteratur som behandlar den ojämställdhet som förekommer när det gäller skildringen av manliga och kvinnliga karaktärer i barnlitteratur. Syfte Syftet med arbetet är att undersöka två normkritiska bilderböcker med fokus på att granska och analysera om de bryter mot könsroller och i så fall hur. LÄS MER

  3. 3. Dystopin i svenskämnets värdegrundsarbete : Den didaktiskapotentialen i Hungerspelen, Den Utvalde och Leendet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; grundskolan; skönlitteratur; dystopi; didaktisk potential; värdegrund;

    Sammanfattning : Inledning: Skolans styrdokument fastställer att den svenska skolverksamheten har ett dubbelt uppdrag som innefattar både kunskapsuppdraget liksom värdegrundsuppdraget. Att använda sig av dystopisk skönlitteratur i svenskundervisningen kan förena dessa uppdrag eftersom den dystopiska genren ofta belyser omvärldsfrågor och dagens samhällsproblem. LÄS MER

  4. 4. Tråkig eller glädjefylld : Attityd och motivation till läsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Millan Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; könsskillnader; attityd; motivation;

    Sammanfattning : Läsning är någonting som sker i skolans värld hela tiden, varje dag är det någon stund sominnefattar läsning. Antingen är det tyst läsning, högläsning eller läsning av olika uppgifter. Vihar lagt märke till att det finns könsskillnader vad gäller läsning i verkligheten. LÄS MER

  5. 5. Tråkig eller glädjefylld : Attityd och motivation till läsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Dao; Millan Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; könsskillnader; attityd; motivation;

    Sammanfattning : Läsning är någonting som sker i skolans värld hela tiden, varje dag är det någon stund som innefattar läsning. Antingen är det tyst läsning, högläsning eller läsning av olika uppgifter. Vi har lagt märke till att det finns könsskillnader vad gäller läsning i verkligheten. LÄS MER