Sökning: "pedagogik ensamkommande barn"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden pedagogik ensamkommande barn.

  1. 1. “Efter man fått jobb kan man bete sig som en svensk” : om ensamkommande ungdomars upplevelser av att skaffa ett arbete på den svenska arbetsmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Louise Edenklint; [2021]
    Nyckelord :unaccompanied minors; work; integration work; the Upper Secondary School Act; working conditions; collaboration; the Convention on the Rights of the Child; ensamkommande ungdomar; arbete; integrationsarbete; gymnasielagen; arbetsvillkor; samverkan; barnkonventionen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flyktingfrågan blev högaktuell under 2000-talet. Detta då en allt större andelen samkommande ungdomar ankom Europa samtidigt som synen alltmer utgår från att dessa urholkar den nationella kulturen, sammanhållning och social välfärd. LÄS MER

  2. 2. ”Allt handlar om en bra och säker framtid - Om ensamkommande ungdomars strävan efter att bli en del av svensk arbetsmarknad”

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Enrico Esfandiari; [2021]
    Nyckelord :unaccompanied minors; work; networking; integration; new upper secondary school law; working conditions; adult support; sense of coherence; ensamkommande ungdomar; arbete; nätverk; integration; nya gymnasielagen; arbetsvillkor; vuxenstöd; KASAM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett centralt motiv för forskning mot ensamkommande ungdomar är att återge ungdomarnas egna röster och upplevelser och arbeta utifrån deras egna perspektiv (Darvishpour, Månsson, 2019). I tidigare forskning är utgångspunkten ofta myndighets -eller det offentligas perspektiv (Månsson, 2016). LÄS MER

  3. 3. Inkludering och anpassningar i svensk skola : en kunskapsöversikt med fokus på nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Zinajic; Sali Saouli; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; newly arrived students; inkludering; inclusion; anpassningar; svenskämnet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige har sedan 2015 tagit emot en större mängd nyanlända ensamkommande barn. Då dessa barn har rätt enligt svensk lag att gå i svensk skola, har skolorna fått utvecklas och anpassas för att de nyanlända barnen ska få en så bra skolgång som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Psykisk ohälsa bland ensamkommande barn : En kvalitativ studie om HVB-personalens erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Natasha Zandi; Lamija Repesa; [2019]
    Nyckelord :Ensamkommande barn; psykisk ohälsa; HVB-personal; KASAM; Coping;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om psykisk ohälsa bland ensamkommande barn. Syftet medstudien är att belysa vilka förhållningssätt och strategier som tillämpas av personal vidHVB-hem för att förebygga och hantera psykisk ohälsa bland ensamkommande barn. LÄS MER

  5. 5. Samverkan för integration : En gynnsam integration för ensamkommande barn.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Josefin Jakobsson; Dennis Klitgaard; [2017]
    Nyckelord :Asyl; ensamkommande barn; HVB-hem; integration; professionella; PUT; samverkan; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur de professionella på HVB-hem och skola beskriver samverkan mellan myndigheter gällande integration av ensamkommande barn i samhället. Studien är kvalitativ där sex intervjuer har genomförts. Tre stycken intervjuer gjordes på tre olika skolor och tre olika HVB-hem. LÄS MER