Sökning: "pedagogik examensarbete malmö högskola"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden pedagogik examensarbete malmö högskola.

  1. 6. Preschool teachers views of the placement of material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Persson; Johann Menghesteab; [2015]
    Nyckelord :ntra-aktiv pedagogik; material; performativa agenter; placering; samhandlar; socio – materiellt perspektiv; tillga¨nglighet och otillga¨ngligt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare resonerar om placering av tillgängligt och otillgängligt material i förskolan. studien är gjord på två förskolor i sydvästra Skåne där vi intervjuat fem förskollärare där varje intervju hölls individuellt. LÄS MER

  2. 7. Sex och samlevnad för normala elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Olsson; [2015]
    Nyckelord :Funktionalitet; heteronormativitet; kritisk diskursanalys; diskriminering; normkritik; normkritisk pedagogik; sex och samlevnad; systemisk-funktionell grammatik; toleranspedagogik; tvåsamhetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att normkritiskt granska ett av de vanligaste läromaterial som används i sex- och samlevnadsundervisning på högstadiet, Sex & sånt (Janouch 2006), för att se hur materialet förhåller sig till den mångfald av elever som finns i ett heterogent klassrum. Granskningen bygger på en kritisk diskursanalys av det kapitel i materialet som specifikt handlar om kärlek och sex. LÄS MER

  3. 8. Matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Andersson; [2014]
    Nyckelord :barn; förskola; matematik; pedagoger; pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare beskriver vad matematik på förskolan är samt finna kunskap om hur förskollärare kan uppfylla läroplanens mål i matematik. Jag har använt mig av kvalitativ intervju som undersökningsmetod, och empirin består av intervjuer med tre förskollärare på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 9. Historiemedvetande genom datorspel och IT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Henric Nilsson; Kewe Johansson; [2014]
    Nyckelord :Berättande; datorspel; historiemedvetande; intresse; IT-pedagogik; mångkulturellt; Intresse;

    Sammanfattning : AbstractVårt syfte med detta examensarbete är att skapa en medial undervisningsplattform med utgång i IT-pedagogik och datorspel för årskurs 5. Datorer och IT har under längre tid använts i skolan i olika syften. Vi har undersökt hur datorspel och IT kan användas som ett verktyg för att utveckla och fördjupa elevers historiemedvetande. LÄS MER

  5. 10. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Engström; Emil Nilsson; [2014]
    Nyckelord :dold läroplan; fritidshem; Foucault; Goffman; immanent pedagogik; institution; styrning; styrningsteknik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER